Yrityshuijaukset kasvussa – 10 vinkkiä pk-yrittäjälle riskien torjuntaan
11.11.2025
Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ja identiteettivarkaudet ovat yleistyneet nopeasti. Samalla identiteettivarkauksien ja huijauslaskujen aiheuttamat taloudelliset vahingot ovat kasvaneet merkittävästi. Suomen Yrittäjien mukaan yli kolmasosa yrittäjistä on joutunut huijauksen kohteeksi. Taloudelliset menetykset huijauksissa ovat usein merkittäviä. Esimerkiksi huijauksen kohteeksi joutuneista teollisuuden ja kaupan alan yrityksistä yhdeksän prosenttia on menettänyt rikollisille yli 10 000 euroa.
“Yrityspetosten tekeminen on huijareille usein kannattavaa, sillä niiden toteuttamiseen on monia keinoja. Huijareiden on helppo esiintyä omistajana ja pyytää työntekijöitä tekemään jotain, tai väärentää dokumentteja ja verkkosivustoja. Tekoälyn kehittyminen helpottaa petosten tekemistä ja tarjoaa huijareille jatkuvasti uusia mahdollisuuksia”, kertoo Asiakastiedon huijauksiin ja petoksiin erikoistunut tuoteasiantuntija Teemu Välilä.
Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat uudet pk-yritykset, joilla ei vielä ole vakiintuneita prosesseja tai resursseja riskienhallintaan. Rikolliset hyödyntävät avoimia yritystietoja, PRH:n muutosilmoitusmenettelyä ja kiireen tuntua saadakseen haltuunsa yrityksen identiteetin tai ohjatakseen maksuliikennettä omille tileilleen.
“Huijaukset eivät ole ikinä sattumaa. Ne perustuvat tarkkaan suunnitteluun, tiedonhakuun ja psykologiaan. Siksi jokaisen yrittäjän kannattaa varmistaa, että yrityksen tiedot ja toimintatavat eivät tarjoa helppoa väylää väärinkäytöksiin”, huomauttaa Välilä.
Huijausten torjunta vaatii hieman perehtymistä, mutta kunhan hyvät käytännöt on saatu rullaamaan, voi yrittämiseen keskittyä huolettomammin. Alla kymmenen vinkkiä, joiden avulla pk-yrittäjä voi suojautua yleisimmiltä huijaustyypeiltä.
1. Ole valppaana heti yrityksen perustamisesta lähtien
Uusi yritys saa runsaasti yhteydenottoja – osa niistä on asiallisia, osa ei. Esimerkiksi työeläkeyhtiöt, vakuutusyhtiöt ja pankit lähestyvät uutta yrittäjää perustellusti. Samaan aikaan huijarit osaavat hyödyntää tätä viestitulvaa ja pyrkivät lähestymään virallisen ja asiallisen oloisilla viesteillä. Tarkista aina lähettäjän tausta ja älä pidä kiirettä yhteydenottojen kanssa.
2. Suojaa henkilötiedot ja yrityksen perustiedot
Henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero ovat arvokkaita tietoja identiteettivarkaille. Luovuta niitä vain perustellusta syystä ja varmista, että vastaanottaja on luotettava. Muista aina varmistaa, kenelle ja mitä kautta luovutat tärkeitä tietoja. Voit seurata omia henkilökohtaisia tietojasi ja luottotietojasi sekä niiden käyttöä Tietovahti-palvelulla. Palvelun voit hankkia Omatiedosta.
3. Salli vain sähköiset ilmoitukset kaupparekisteriin
PRH:n sähköinen ilmoituspalvelu estää paperisten muutosilmoitusten väärinkäytön. Yrityksen tiedot voidaan kaapata, jos muutosilmoitus tehdään paperilla ilman valvontaa. Rekisteröi yritys sähköisesti ja estä paperimuutokset. Tilaa myös PRH:n muutosvahdit, jotka ilmoittavat tiedoissa tapahtuvista muutoksista.
4. Automatisoi yrityksesi tietojen valvonta
Asiakastiedon Yrityksen Tietovahti -palvelu seuraa yrityksen luottoluokitusta, rekisteritietoja ja mainetta. Palvelu ilmoittaa automaattisesti, jos yrityksen tiedoissa tapahtuu muutoksia ja sen avulla voit seurata yrityksestä tehtyjä kyselyitä. Yrityksen Tietovahti auttaa havaitsemaan ajoissa, jos yritykseesi kohdistuu identiteettivarkaus.
Asiakastiedon palveluilla voit seurata helposti myös omia yritysasiakkaitasi ja havaita, jos niissä tapahtuu riskienhallinnan kannalta oleellisia muutoksia. Esimerkiksi, jos yrityksen kaikki vastuuhenkilöt vaihtuvat, kannattaa asiaan kiinnittää erityistä huomiota. Asiakkaidesi muutoksia seuraat helposti esimerkiksi sopimusasiakkaille tarkoitetulla Valvontapalvelulla.
5. Opettele tunnistamaan erilaiset huijaustyypit
Yleisimmät huijaukset pk-yrityksissä ovat:
-
Huijauslaskut: perusteettomia laskuja, jotka näyttävät aidoilta.
-
Identiteettihuijaukset: ja yrityksen tiedoilla tehdyt huijaukset yritysten tietoja hyväksikäyttämällä tilataan esimerkiksi tavaraa ja ohjataan lasku yritykselle.
-
Trattahuijaukset: perintäuhkauksia epäselvistä tai riitaisista saatavista.
-
Toimitusjohtajahuijaukset: sähköposteja tai viestejä, joissa pyydetään tilisiirtoa tai muuta rahallisesti arvokasta johdon nimissä. Kohdistuvat usein yrityksen omiin työntekijöihin.
-
IT-valetuki: puheluita, joissa pyydetään asentamaan haittaohjelmia.
-
Sijoitushuijaukset: tarjouksia, joissa luvataan nopeita tuottoja.
-
Huijauksen tunnusmerkkejä ovat kiire, painostus ja epäselvä viestintä. Pysähdy ja arvioi tilanne ennen toimia. Tarkista aina puhelinnumero ja sähköposti, josta sinuun otetaan yhteyttä.
6. Tarkista laskut huolellisesti ennen maksua
Huijauslasku voi olla ulkoasultaan virheetön, mutta perustuu olemattomaan tilaukseen. Varmista aina, että lasku vastaa sovittua palvelua tai tuotetta. Yrittäjän kannattaa myös käyttää laskujen tarkistusprosessia, jossa toinen henkilö hyväksyy maksun. Muista myös aina tallentaa tilaukset ja sopimukset, joihin lasku perustuu.
7. Varmista sopimuskumppanin taustat ennen yhteistyötä
Asiakastiedon Rating Alfa -raportti tarjoaa kattavan analyysin yrityksen taloudellisesta tilanteesta, maksukäyttäytymisestä ja vastuuhenkilöistä. Tarkista luottoluokitus, maksuhäiriöt ja omistajat ennen sopimuksen tekoa. Vältä yhteistyötä yritysten kanssa, joilla on toistuvia maksuhäiriöitä tai epäselvä tausta. Vaikka heikko luottoluokitus ei tarkoita, että yritys yrittäisi huijata sinua, sisältyy yhteistyöhön tai laskulla myymiseen merkittävä luottotappion riski.
8. Selvitä asiakkaiden taustat ennen laskulla myyntiä
Kun myyt laskulla, muista aina selvittää asiakkaan luottotiedot ennen myyntiä. Näin voit välttää tapaukset, joissa asiakkaalla ei ole tarkoitusta maksaa laskua. Näille tapauksille on tyypillistä, että lyhyessä ajassa ostetaan laskuilla monelta eri yritykseltä ja laskut jätetään maksamatta. Riski tällaiseen petokseen on vielä suurempi, jos myyt laskulla tuotteita, joita rikolliset voivat jälleenmyydä. Asiakastiedon Palvelupaketit ovat edullinen tapa selvittää asiakkaiden taustat ennen sopimusta. Pienimmän paketin kuukausimaksu sisältää 20 raporttia, joka riittää monen yrityksen tarpeisiin.
9. Kouluta henkilöstöä huijausten varalle
Toimitusjohtajahuijaukset perustuvat luottamuksen väärinkäyttöön. Varmista, että maksuliikennettä hoitavat henkilöt osaavat tunnistaa epäilyttävät viestit ja varmistaa siirrot ennen toimeenpanoa. Kouluta henkilöstöä tunnistamaan huijausviestit ja toimimaan niiden varalta.
10. Älä jää yksin
“Huijauksen estämisen suunnittelussa ei pidä jäädä yksin. Jos yrityksesi työntekijät tuntevat eri huijausmuodot ja pysyvät valppaina, mahdollisuudet väärinkäyttää yritystäsi pienenevät merkittävästi. On myös tärkeää muistaa, että rikolliset ovat nykyään äärettömän taitavia ja kehittävät jatkuvasti uusia toimintatapoja. Valppainkin yksilö saattaa joutua petoksen kohteeksi, ja siinä ei ole mitään hävettävää. Etenkin huijauksen satuttua omalle kohdalle on tärkeää olla siitä avoin, jotta mahdolliset porsaanreiät pystytään havaitsemaan ja käytäntöjä pystytään korjaamaan. Rikosilmoitus kannattaa tehdä aina, ja tehdä ilmoitus oman yrityksen IT-tukeen”, kertoo Teemu Välilä.
Yrityksesi suojaamiseen on monia keinoja
Huijaukset ja identiteettivarkaudet ovat osa nykypäivän yritysriskejä. Niitä ei voi täysin välttää, mutta varautumalla voit ehkäistä huijauksiin lankeamista ja taloudellisia haittoja. Asiakastiedon huijausten ja petosten estämiseen suunnitellut palvelut, kuten Tietovahti, Yrityksen Tietovahti ja kattavat yritysraporttimme (esim. Rating Alfa), tarjoavat pk-yrittäjälle konkreettisia keinoja suojautua ja tehdä turvallisia päätöksiä.
Takaisin
Uutisarkisto
Pörssitiedotteet
Kuvat ja logot
