Asiakastieto Media

Yritystutka tarkentaa luottoluokituksen antamaa kuvaa yrityksen riskeistä

Uutinen04.06.2020

Yritystutka tarkentaa luottoluokituksen antamaa kuvaa yrityksen riskeistä

Luottoluokitus, esimerkiksi Asiakastiedon Rating Alfa kertoo yrityksen tilanteesta laajasti ja ennakoi taloudellista riskiä luotettavasti pitkälle tulevaisuuteen. Luokituksen sisältö ja siinä huomioitavat tiedot perustuvat luottotietolakiin, jossa luetellaan kaikki luokituksen hyödynnettävissä olevat tiedot. Laki mahdollistaa esim. vastuuhenkilötietojen (henkilöluottotiedot, yrityskytkennät) hyödyntämisen luokituksessa vain silloin, kun yritys ei ole julkistanut kahden viimeisimmän tilikauden tilinpäätöstietojaan.

”Tämä säädös on nykypäivänä monien epärehellisten yrittäjien tiedossa ja johtanut monenlaiseen tilinpäätöskeinotteluun. Vastuuhenkilöiden kytkökset suuren riskin yrityksiin pyritään saamaan pois luokituskriteereistä ilmoittamalla väärennettyjä tilinpäätöstietoja – pahimmillaan jopa usealta vuodella yhdellä kertaa”, kertoo kehitysjohtaja Helena Kainulainen Asiakastiedossa tehdyistä havainnoista.

Asiakastieto kehittää jatkuvasti palveluitaan, jotta sen asiakkaat tunnistaisivat petolliseen toimintaan tähtäävät yritykset.

”Olemme mallintaneet joukon yrityksen taloutta kuvaavia muuttujia, joiden olemme huomanneet ennakoivan kohonnutta väärinkäytösriskiä. Koemme nämä tiedot vastuullisen yritystoiminnan kannalta niin tärkeiksi, että olemme nyt lisänneet ne palvelussamme luokitusraporttien (Rating Alfa, Riskimittari) yhteyteen”, Kainulainen painottaa.

Yritystutkaksi nimetyn osion tiedot eivät siis vaikuta luokitukseen, mutta Asiakastieto kannustaa kaikkia asiakkaitaan tarkistamaan ne ennen yritysasiakasta koskevaa päätöksentekoa. Yritystutkan hälytykset voivat liittyä vastuuhenkilötaustojen lisäksi mm. tilinpäätöstietojen epäjohdonmukaisuuteen tai Asiakastiedon vastuullisuustietokannasta löytyviin lisätietoihin.

”Epärehellisen liiketoiminnan naamioiminen on välillä niin tehokasta, että pienen pienet signaalit ratkaisevat sen, tuleeko mahdollinen petos esille riittävän ajoissa. Näitä signaaleja Asiakastietokin nyt tutkii ja nostaa asiakkaidensa arvioitavaksi entistä enemmän. Tässä hyödynnämme monipuolisesti omaa tietokantaamme, analytiikkaamme, tekoälyratkaisuja sekä tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa”, Helena Kainulainen kokoaa.

Liitteet