Asiakastieto Media

Vältä nettishoppailun ansat

Uutinen23.03.2020

Vältä nettishoppailun ansat

Oletko sinäkin suunnitellut tavaroiden tai ruoan tilaamista verkkokaupoista? Verkkokauppojen käyttäminen lisääntyy jatkuvasti, mutta samaan aikaan myös verkossa tehdyt rikokset ovat yleistyneet. Kannattaa aina varmistaa verkkokaupan luotettavuus ennen tuotteen tilaamista, jotta rahasi tai henkilötietojasi eivät joudu vääriin käsiin.

1. Anna tietosi vain suojatuille verkkosivustoille
Tietoa voidaan lähettää internetissä kahdella eri tavalla, eli avoimella tai salatulla yhteydellä. Kuten nimikin kertoo, avoin yhteys on helpommin luettava ja riskialtis, kun taas salattu yhteys suojaa tietojasi tehokkaammin vakoilulta. Salattu sivusto alkaa merkeillä https:, jossa S-kirjain osoittaa suojattua yhteyttä. Jos verkkosivun osoite alkaa vain http:-yhdistelmällä (ilman s-päätettä), on kyse avoimesta yhteydestä, jolloin sivustolle ei kannata syöttää henkilö- tai luottokorttitietoja. Moni selain huomioi tämän myös esimerkiksi varoituksella tai huomioikonilla.

2. Älä avaa tuntemattomia/epäilyttäviä linkkejä
Yleinen tapa huijata ihmisiä on lähettää viesti, joka sisältää vaarallisen linkin. Viesti saattaa näyttää siltä, että se on lähetetty ystäväsi, yrityksen, pankin tai jopa viranomaisen sähköpostiosoitteesta. Jos viesti vaikuttaa epäilyttävältä, ota yhteyttä sen lähettäjään toista kautta, kuten puhelimella, varmistetun verkkosivuston kautta tai kirjoittamalla uusi sähköpostiviesti. Voit myös tarkastaa linkin todellisen osoitteen, viemällä hiiren kursorin sen päälle. Näin tehdessä oikea osoite näkyy selainruudun alalaidassa. On tärkeä muistaa, ettei linkkiä saa missään tapauksessa klikata, jollei ole aivan varma sen luotettavuudesta.

3. Liian hyvää ollakseen totta?
Erikoistilanteissa verkkosivustoille ilmestyy usein houkuttelevilla tarjouksilla. Tutki sivuston taustoja hakukoneen avulla (Google, Bing, tms.), jos et tunne sitä entuudestaan. Usein verkosta löytyy muiden käyttäjien kokemuksia. Huomaa myös, että myös huijarit saattavat kehua omia sivujaan luotettavuuden rakentamiseen. Rikolliset käyttävät yleisesti myös sellaista keinoa, että he lähettävät tilatun tuotteen sijaan rihkamaa. Tarkoituksena tällaisessa on saada henkilö ottamaan yhteyttä huijareihin, jotta he voivat jatkaa henkilön huijaamista. Jos päädyt syöttämään henkilö- ja/tai luottokorttitietosi epäilyttävälle sivulle, ole heti yhteydessä pankkiisi.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä. Voit lisäksi suojata omia henkilötietojasi Suomen Asiakastiedon palveluilla. Oma luottokielto -turvamerkintä on tarkoitettu vaikeuttamaan henkilötietojen rikollista tai epätoivottua käyttöä mm. verkko-ostosten tekemiseen. 

Minun Omatietoni -palvelu on kehitetty, jotta henkilö voi seurata omien tietojensa käyttöä. Palvelu ilmoittaa sähköpostilla, kun henkilön luottotietoja kysytään Suomen Asiakastiedosta. Näin mahdollinen petos on mahdollista huomata nopeasti.

Kannattaa myös asettaa Oma luottokielto -turvamerkintä nopeasti, jotta henkilötietoja ei käytettäisi petoksen tekemiseen. Omien henkilötietojen käyttöä voi seurata Minun Omatietoni -palvelulla. Palvelu ilmoittaa sähköpostilla, jos luottotietojasi kysytään Suomen Asiakastiedosta. Lisätietoa palveluista löydät osoitteesta Omatieto.fi

Lue myös miten pidät talouden omissa hyppysissäsi tehdessäsi verkko-ostoksia.

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Emmi Paajanen

Lehdistökontakti

PR & Content Specialist

emmi.paajanen@asiakastieto.fi

+358 (45) 123 8804