Uutiset ja tilastot

Tältä sivulta löydät viimeisimmät tiedotteet, artikkelit, konkurssitilastot ja muut tilastouutiset


B2B-analytiikalla kilpailuetua – Perustuuko asiakasymmärryksesi dataan vai mutuun?

Blogi08.01.2025

B2B-analytiikalla kilpailuetua – Perustuuko asiakasymmärryksesi dataan vai mutuun?

Tiedät jo varmasti kuka sinulta ostaa ja kenelle sinun kannattaa myydä. Kerrytät yritysasiakkaistasi tietoa CRM-järjestelmään ja saat raakadataa asiakaskyselyistä, asiakaspalautteista, analytiikkapalveluista ja mainonnasta. Mutta tiedätkö, mitä tällä kaikella tiedolla kannattaa tehdä, jotta saat siitä täyden hyödyn irti?

Datan merkitys liiketoiminnassa on kasvanut, mutta pelkkä tiedon määrä ei vielä tuo kilpailuetua tai edistä liiketoimintaa. Asiakasymmärrys syvenee vasta, kun yhdistät omaan asiakasdataasi analytiikkaa, mallinnuksia ja ulkoista dataa. Näin saat tarkemman kuvan asiakkaidesi käyttäytymisestä ja päätöksenteon taustatekijöistä, jotka tukevat liiketoiminnan suunnittelua ja priorisointia. Tämä on erityisen kriittistä silloin, kun markkina on tiukka ja resurssit rajalliset.

Tehosta päätöksentekoa datalla: analysoi, ymmärrä, toimi

  1. Selvitä, mitä dataa kertyy ja minne
  2. Mieti, mitä haluat datasta selvittää
  3. Rikasta sisäistä asiakasdataa ulkoisella datalla 
  4. Analysoi ja mallinna data
  5. Analysoi tulokset
  6. Muuta toimintaa tulosten perusteella


Asiakasanalyysilla  ja mallinnuksilla tunnistetaan ne yritykset, joilla on suurin todennäköisyys palveluiden ostoon ja selvittää myös sen, mikä poistuneita asiakkaita yhdistää tai erottaa parhaista ja kannattavimmista asiakkaista. Yritysanalyysin avulla tunnistat eri asiakassegmentit, kohdennat kampanjasi tehokkaammin ja löydät uutta potentiaalista yleisöä B2B-markkinassa. Tämä tieto on hyödyksi esimerkiksi silloin, kun luot yritykselle kannattavampaa liiketoimintastrategiaa tai haluat parantaa myynnin ja markkinoinnin kohdentamista.

Aloitetaanko yhdessä asiakasanalyysillä, josta saat heti syvempää tietoa asiakkaistasi?  »

B2B-analytiikka muokkaa tapaasi ymmärtää ja palvella asiakkaita

B2B-analytiikan hyödyntämisellä voit saada merkittävää kilpailuetua. Kun olet tunnistanut erilaiset asiakassegmentit, pystyt tarjoamaan heille personoidumman asiakaskokemuksen. Tällä on suora vaikutus asiakkaan tyytyväisyyteen, ostoherkkyyteen ja sitoutumiseen. Oikeanlainen ja analysoitu kohderyhmä on tyypillisesti vastaanottavaisempi saamalleen markkinointiviestinnälle, mikä puolestaan lisää myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta sekä tuottaa parempia tuloksia. Tämä tieto on hyödyksi myös silloin, kun luot yritykselle kannattavampaa liiketoimintastrategiaa.

Teknologian ja liiketoimintaympäristön kehitys muuttavat asiakkaiden käyttäytymistä jatkuvasti. Seuraamalla ja analysoimalla päivittyvää dataa saat ennustettavuutta asiakkaiden käyttäytymiseen sekä vastaat kasvaviin tarpeisiin erilaisissa kohderyhmissä. Syvempi asiakasymmärrys mahdollistaa personoituja asiakaspolkuja ostoprosessin joka vaiheeseen.

Haluatko tehdä kohdistetumpaa markkinointia ja kannattavampaa myyntiä? Lue lisää ja jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä »