Asiakkaiden tunteminen on laadukkaiden luottopäätösten edellytys – Siltaraha panostaa henkilökohtaiseen kontaktointiin
04.11.2025
Yrityslainamarkkina on muuttunut nopeasti, mutta yksi asia on pysynyt: tarve ymmärtää asiakas kokonaisuutena. Siltaraha perustettiin vuonna 2016, jolloin liiketoimintajohtaja Pekka Pursiainen palkattiin rakentamaan yrityslainajärjestelmä nollasta.
"Ensimmäinen tehtävä oli oman työtuolin kokoaminen, ja sen jälkeen on tultu pitkälle”, Pursiainen naurahtaa.
Siltaraha on alusta lähtien tarjonnut yrityslainoja erityisesti pienille ja keskisuurille osakeyhtiöille. Kotimainen rahoitusyhtiö tarjoaa joustavia lainaratkaisuja tilanteissa, joissa perinteinen pankkirahoitusprosessi tuntuu liian kankealta tai ei vastaa asiakkaan tarpeeseen. Siltaraha mahdollistaa ketterällä toiminnalla asiakkailleen investoinnit, kassavirran tasapainottamisen ja liiketoiminnan kehittämisen. Siltarahalla onkin asiakkaita Hangosta Petsamoon ja Ahvenanmaalta Pohjois-Karjalaan.
“Meidän asiakas voi olla vaikka maatilayrittäjä, jonka lypsyrobotti on hajonnut ja tarvittaisiin äkkiä uusi tilalle, tai tekstiiliteollisuuden toimija, jonka toiminta on vahvasti sesonkiluonteista mutta yllättävät laskut pitäisi hoitaa myös hiljaisen kauden aikana. Meidän asiakkaista löytyy koko toimialojen kirjo, mutta heitä yhdistävä tekijä on, että yrityksen toiminta on jo kohtuullisen vakiintunutta. Starttirahoittajia me emme ole”, Pursiainen avaa.
Sujuva luottopäätösprosessi alkaa kattavasta tiedonkeruusta
Pursiainen kertoo, että Siltarahan toimintamalli perustuu läpinäkyvään hinnoitteluun ja sähköiseen prosessiin. Asiakas näkee lainan hinnan jo ennen hakemuksen jättämistä, ja koko hakemus sekä takausprosessi hoidetaan digitaalisesti.
“Me tahdomme kuitenkin aina kontaktoida asiakkaan henkilökohtaisesti ja keskustella hänen tarpeistaan ja tilanteesta. Tästä me olemme saaneet paljon kiitosta asiakkailta, ja tietysti erilaisten huijausten lisääntyessä on aina hyvä varmistaa taustat”, Pursiainen kertoo.
Luottopäätöksen tueksi tarvitaan kuitenkin muutakin kuin puhelu ja verkkolomake. Pursiaisen mukaan Asiakastiedon rajapinnat tarjoavat kriittistä dataa hakijayrityksen taloudellisesta tilanteesta, maksukäyttäytymisestä ja luottoluokituksesta.
“Ilman Asiakastiedon palveluita meillä olisi paljon sokeita pisteitä asiakkaasta”, hän toteaa.
Siltaraha hyödyntää muun muassa Asiakastiedon yritysten taloustilannetta avaavaa BLIS-palvelua, joka paljastaa esimerkiksi, jos asiakas on jättänyt useita lainahakemuksia lyhyessä ajassa. Tämä auttaa tunnistamaan mahdolliset riskit jo ennen luoton myöntämistä.
“BLIS antaa ensikäden signaaleja siitä, mikä asiakkaan todellinen tilanne on”, Pursiainen sanoo.
Asiakkaan tunteminen varmistetaan monipuolisella keinovalikoimalla
Pursiaisen mukaan Asiakastiedon palvelut tukevat vastuullista luotonantoa tarjoamalla ajantasaista ja monipuolista tietoa, joka auttaa muodostamaan kokonaiskuvan asiakkaasta.
-
Rajapintojen kautta saadaan luottoluokitukset, maksutapatiedot ja tilinpäätösdata.
-
BLIS tuo esiin mahdollista poikkeavaa lainahakemuskäyttäytymistä.
-
Päätöksentekopalvelut tukevat sijoittajien ja erityistapausten tarkastelua.
-
Pakotelistojen tarkastuksella varmistetaan, ettei asiakas ole pakotteiden piirissä.
-
Asiakastiedon palvelut auttavat varmistamaan, että jokainen luottopäätös perustuu faktoihin – ei oletuksiin.
“Väittäisin, että ilman Asiakastiedon palveluita lainoja jäisi myöntämättä tai niiden laatu kärsisi”, Pursiainen kiteyttää.
Takaisin
Uutisarkisto
Pörssitiedotteet
Kuvat ja logot
