Asiakastieto Media


Asiakastiedon avulla positiivista luottotietoa saa nyt myös yrityksistä

Tiedote28.05.2021

Asiakastiedon avulla positiivista luottotietoa saa nyt myös yrityksistä

Asiakastiedon ylläpitämästä palvelusta on ollut saatavilla ns. positiivista luottotietoa kuluttaja-asiakkaista jo vuodesta 2013 lähtien. Samalla tiedon jakamiseen perustuvalla tekniikalla toimiva uusi palvelu tarjoaa nyt tietoa myös yrityksistä. Rahoittajat jakavat Asiakastiedon palvelun avulla toisilleen tietoa luottoa hakevan yrityksen tai henkilön olemassa olevista luotoista ja niiden hoitamisesta. Tähän kysytään aina suostumus luotonhakijalta itseltään.

”Kummankin palvelun ydin on vastuullisuudessa. Asiakastieto haluaa yhdessä asiakkaidensa kanssa parantaa luottopäätösten laatua ja ehkäistä ylivelkaantumista. Tähän tarvitaan positiivista luottotietoa, joka kertoo, kuinka paljon luottoja henkilöllä tai yrityksellä on ennestään, ja onko ne pystytty sovitusti hoitamaan. Tämän tiedon perusteella asiakasyrityksemme pystyvät määrittelemään luotonhakijan todellisen maksukyvyn ja tekemään luottopäätöksen, joka on turvallinen ja kannattava molemmille osapuolille”, tiivistää toimitusjohtaja Jukka Ruuska Asiakastiedosta. 

Yritysten avoimista luotoista ja niiden hoitamisesta tietoa tarjoava palvelu avattiin toukokuun alussa ja mukana on tällä hetkellä neljä pääosin jo rakennusvaiheessa mukaan tullutta yritystä. Lisää on tulossa aivan lähiaikoina. Henkilöasiakkaista positiivista luottotietoa on Asiakastiedon palvelussa saatavilla tällä hetkellä 40 pankilta ja muulta luotonmyöntäjältä.

Tutustu tarkemmin Asiakastiedon positiiviseen luottotietoon.

Kattava kuva yrityksen rahoitusasemasta

Asiakastiedon asiakkaiden mielestä positiivista luottotietoa yrityksistä tarjoava BLIS-palvelu (Business Loan Information System) parantaa yritysluottojen riskinhallintaa lisäämällä päätöksentekoon uutta tietoa tavalla, joka samalla vahvistaa asiakaskokemusta.

”Tiedon jakaminen mahdollistaa helpon, luotettavan ja ajankohtaisen datan saamisen yritysasiakkaiden nykyisistä lainoista ja niiden kuluista. Voimme antaa yritysasiakkaillemme paremmin sopivia lainapäätöksiä nopeammin, kun heidän ei tarvitse toimittaa lisädokumentteja päätöksen tueksi”, kertoo Head of Underwriting Saku Siivinen CapitalBoxista, joka aloitti palvelun hyödyntämisen ensimmäisten joukossa.

Luottoa hakevan yrityksen rahoitusasemasta piirtyy Asiakastiedon palvelun avulla selkeä kuva. Palvelun tiedot päivittyvät joka päivä ja ne kerrotaan maksuerittäin mahdollisine viivetietoineen.

BLIS-palvelun kautta välitettävät tiedot:

  • Luottohakemuksen pvm
  • Haettu luoton määrä
  • Myönnetty luoton määrä
  • Luoton nosto-pvm
  • Luoton tyyppi (vakuudeton, vakuudellinen, kertaluotto, limiitti)
  • Luoton maksuerä
  • Luoton laina-aika
  • Luoton maksuehdot
  • Luoton tämänhetkinen saldo
  • Luoton maksutapatiedot
  • Tieto luoton siirtymisestä perintään

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Jukka Ruuska, puh. 050 1732, jukka.ruuska@asiakastieto.fi
Mediakontakti Ville Kauppi, 010 270 7504, ville.kauppi@asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Content Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506