Asiakastieto Media


Miksi vastuullisuus on yritykselle niin tärkeää? ”Selkeä kilpailuetu, ja asiakkaat vaativat”

Artikkeli22.09.2021

Miksi vastuullisuus on yritykselle niin tärkeää? ”Selkeä kilpailuetu, ja asiakkaat vaativat”

Aromtechin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius. Ympäristön kunnioittaminen on ollut alusta asti osa yrityksen arvomaailmaa.

Vastuullisuus ei synny itsestään, vaan se vaatii tekoja. Aromtechin toimitusjohtaja Helena Korte sanoo, että vastuullisesti toimiminen on yrityksille jopa kilpailussa säilymisen edellytys toimialasta riippumatta. Torniolaisyritys kehittää marjaöljytuotteita, kuten erilaisia ravintolisiä ja terveystuotteita. Lisäksi öljyjä myydään eteenpäin muun muassa kosmetiikan ainesosaksi. Aromtechin tärkein raaka-aine on tyrnimarja ja sen siemenet.

Tuotteista 85 prosenttia menee vientiin.

– Vastuullisuutta ei ole mahdollista jättää huomioimatta. Yrityksen johdosta pitää löytyä ainakin yksi hyvin asiaan perehtynyt henkilö, joka voi sparrata ja innostaa muita. Lopulta kaikki lähtee kuitenkin omistajista ja arvoista, toimitusjohtaja näkee.

Hänen mukaansa Aromtechin kehittämä teknologia ja sen ympäristöystävällisyys ovat yritykselle selkeä kilpailuetu. Samalla kokonaislaatu on parempi, kun tuotantoketju aina raaka-aineesta lopputuotteeksi on omissa käsissä.

– Asiakkaiden vaatimus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Erityisesti kansainväliset kosmetiikkayritykset esittävät jatkuvasti kyselyjä hiilijalanjäljestä, ja meidän täytyy antaa selvitykset, Korte kertoo.

Suuryritysten lisäksi raportointiin ovat kiinnittäneet huomiota rahoittajat. Ne tarvitsevat ESG-tietoja arvioidessaan laina- ja sijoituspäätöksiin liittyviä riskejä.

Esimerkiksi LähiTapiolassa ESG-tiedot ovat osa lainan myöntämisen kokonaisriskiarviota. LUE LISÄÄ

ESG on lyhenne, joka tarkoittaa yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta sekä hyvää hallintotapaa.

– Esimerkiksi kehittämisrahoitushakemuksissa Business Finlandille tai ELY-keskuksille vastuullisuus tulee aina esille, Korte sanoo.

Pitkä lista toimenpiteitä

Aromtechissa ympäristön kunnioittaminen ja kiertotalous ovat olleet alusta asti osa arvomaailmaa. Yrityksen historia ulottuu 1990-luvulle ja Turun yliopistoon, jossa tyrnin terveysvaikutuksia ja hyödyntämistä ylikriittisen hiilidioksidiuuton menetelmällä alettiin tutkia.

Tyrni on Suomessa luonnonvaraisena kasvava marja, mutta Aromtechin tarpeet vaativat raaka-aineen hankkimista myös ulkomailta. Kuivattua marjaa kuluu vuodessa 300 tonnia. Määrä vastaa 200 jalkapallokentällistä, jos marjat levitettäisiin tuoreena ruohikolle.

– Ympäristövinkkelistä tuotantomenetelmä on vastuullinen, koska siinä ei käytetä kemiallisia liuottimia ja prosessissa käytettävä hiilidioksidi on elintarviketeollisuudesta kierrätettyä. Meillä on ollut jo pitkään ympäristölaatujärjestelmä, jonka puitteissa olemme tehneet jatkuvaa parantamista vuosien ajan. Lisäksi pyrimme hankkimaan marjoja, jotka ovat kasvaneet villeinä, ovat luomua tai sivuvirtoja mehuteollisuudesta, toimitusjohtaja listaa.

Yrityksessä on siirrytty polttoöljyn käytöstä kaukolämpöön, tuulivoima tuottaa ostetun sähkön ja tuotekehityksessä mietitään jatkuvasti myös ympäristönäkökulmia.

Tehdyillä toimenpiteillä on saavutettu kilpailuetua, mutta vahva arvopohja heijastuu myös henkilöstön hyvinvointiin. Henkilöstöstä huolehtiminen näkyy tilastoissa, sillä vaihtuvuus on pientä.

– Välillä tuntuu, että tästä on enää vaikea parantaa. Kaukolämmön energianlähteenä käytettävä turve vaikuttaa välillisesti eniten hiilijalanjälkeemme, mutta sekin korjaantuu ajan kanssa, Korte kertoo.

Aromtech ilmoittautui mukaan ensimmäisten joukossa myös Keskuskauppakamarin Ilmastositoumukseen.

Toimitusjohtajan mukaan lähtötilanteen arvioinnissa piti listata ja laskea yrityksen tuottamat suorat ja epäsuorat päästöt.

– Innostuimme sitoumuksesta, koska kaipasimme yhtenäistä sapluunaa siitä, missä olemme nyt ja missä pitäisi olla seuraavaksi. Tavoitteemme on olla hiilineutraali yritys, Korte sanoo.

Tutustu muihin vastuullisesti toimiviin yrityksiin sekä siihen, miten yrityksen vastuullisuuden voi tarkistaa: vastuullinenyritys.fi

Kuva: ©Simelius Simelius

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Content Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

IR and Communications Manager

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506