Lisää myyntiä? Syvennä asiakastuntemustasi näillä vinkeillä
Artikkeli17.01.2025

Hyvä asiakasymmärrys tarkoittaa sitä, että tunnet asiakkaasi ja heidän tarpeensa. Syvempi asiakasymmärrys vie askeleen pidemmälle: se auttaa tunnistamaan erilaiset kohderyhmät, ymmärtämään heidän motiivinsa ja kohdentamaan markkinoinnin juuri niille, joihin viestisi puree parhaiten. Mutta tiedätkö, millaiseen tietoon päätöstesi kannattaa perustua?
Miten kehittää hyvästä vielä parempi? Nappaa alta vinkit asiakkuuden syventämiseen kaikilla toimialoilla
1. Pidä asiakasrekisteri kunnossa – se on kaiken perusta
Onko asiakasrekisterisi ajan tasalla? Ilman luotettavaa ja rikastettua asiakasdataa markkinoinnin tehot jäävät vajaiksi. Kun tiedät, keitä parhaimmat asiakkaasi ovat ja millaisia uusia asiakkaita haluat tavoittaa, osaat kohdentaa viestisi tarkasti ja kustannustehokkaasti juuri oikealle yleisölle.
Rikastamalla rekisteriäsi analysoit nykyasiakkaasi syvällisemmin ja rakennat datan pohjalta uusia, tarkasti profiloituja kohderyhmiä. Me autamme sinua päivittämään asiakasrekisterin, analysoimaan nykyistä asiakaskantaasi, tunnistamaan uutta potentiaalia ja luomaan tehokkaampia kohderyhmiä asiakasanalyysien ja mallinnusten avulla.
Lue lisää, miten voit laajentaa oman asiakasrekisterisi sisältämää tietoa »
2. Kohdenna viestisi sinne, missä sillä on merkitystä
Mitä tarkemmin tunnet kohderyhmäsi, sitä tehokkaammin markkinointisi toimii. Ei ole järkevää tarjota markkinoinnin työkalua talousjohtajalle, tai kivimurskainta sairaanhoitajalle. Oikea kohdentaminen alkaa siitä, että tunnistat, ketkä ovat liiketoimintasi kannalta olennaisimmat asiakkaat.
Laadukkaat asiakaslistat ja tarkasti profiloidut kohderyhmät ovat avain tehokkaaseen markkinointiin. Me autamme sinua muodostamaan toimivia kohderyhmiä koko Suomen yrityspäättäjistä, syventämään ymmärrystäsi kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja löytämään juuri ne taloudet, joita sinun kannattaa tavoitella alueellisesti tai toimialoittain.
3. Minimoi taloudelliset riskit ja mainehaitat
Syvälliseen asiakasymmärrykseen kuuluu oleellisena osana tieto asiakkaan taloudellisesta taustasta. Miten ja mihin kuluttaja käyttää rahaa? Maksaako hän laskunsa? Onko yrityksellä maksuhäiriöitä, onko vastuuhenkilö liiketoimintakiellossa tai liittyykö asiakkuuteen muita riskejä?
Kun tunnet asiakkaasi paremmin, voit ehkäistä luottotappioita ja kohdentaa markkinointibudjettisi tehokkaammin niihin asiakkaisiin, joissa on todellista potentiaalia.
Jos toimialaasi koskee lainsäädäntö asiakkaan tehostetusta tuntemisesta (KYC), saat kauttamme myös tiedon siitä, onko asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) tai kohdistuuko häneen kansainvälisiä talouspakotteita. Lisäksi tieto yrityksen osakkaista auttaa hahmottamaan kokonaiskuvan ja tunnistamaan mahdolliset maineriskit ennen kuin ne realisoituvat.
4. Tunnista kasvupotentiaali sekä kuluttajissa että yrityksissä
Asiakastiedon rikasteiden avulla tunnistat ne asiakkaat, joilla on suurin kasvu- ja ostopotentiaali. Esimerkiksi kuluttajapuolella tämä voi tarkoittaa asiakkaita, joiden ostot ovat vielä pieniä, mutta joiden profiili muistuttaa uskollisimpia ja arvokkaimpia asiakkaitasi. Yritysasiakkaissa taas kyse voi olla toimijoista, joilla on kasvun merkkejä, tai yrityksen uusia päättäjiä, jotka tuovat mukanaan uusia tarpeita. Entä jos yrityksen osakkaiden joukossa on nimekkäitä sijoittajia? Se voi olla merkki siitä, että yrityksellä on edellytyksiä kasvaa nopeasti ja sinulla on mahdollisuus olla mukana sen kehityksessä tarjoamalla oikeita ratkaisuja oikeaan aikaan.
5. Asiakasymmärrys ei ole projekti – se on jatkuva prosessi
Asiakasymmärrys ei synny kertarysäyksellä. Se rakentuu ja kehittyy jatkuvasti ja sen ytimessä on laadukas, ajantasainen asiakasrekisteridata. Kun tunnet asiakkaasi paremmin, voit kohdistaa toimenpiteesi tarkasti valittuihin ryhmiin, aktivoida rekisterisi piilevän potentiaalin ja kasvattaa myyntiäsi tehokkaammin.
Asiakasdatan käyttökelpoisuus ja oikeellisuus määrittelevät, kuinka hyvin yrityksesi menestyy markkinoinnissa ja myynnissä. Kun asiakasdata on kunnossa, voit päivittää, valvoa ja rikastaa rekisteriäsi helposti – ja varmistaa, että pysyt jatkuvasti askeleen edellä.