Uutiset ja tilastot

Tältä sivulta löydät viimeisimmät tiedotteet, artikkelit, konkurssitilastot ja muut tilastouutiset


Asiakasrekisteri töihin - asiantuntijan 4 vinkkiä kuluttajamarkkinointiin

07.08.2025

Asiakasrekisteri töihin - asiantuntijan 4 vinkkiä kuluttajamarkkinointiin

Kuluttajista kertyy tänä päivänä valtavasti erilaista dataa demografisesta datasta aina käyttäytymisdataan asti. Tämä tieto syventää asiakasymmärrystä ja ohjaa koko yritystoimintaa vain, jos se jalostetaan ja analysoidaan oikein. Harvalla myynnin ja markkinoinnin ammattilaisella on kuitenkaan resursseja hyödyntää kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Tässä työssä osaava kumppani on kullanarvoinen. 

Asiakaskohderyhmän määrittely on kriittinen päätös jo yrityksen alkumetreillä: mitä myydään, kenelle ja missä kanavissa? Panostetaanko digimainontaan, sosiaaliseen mediaan vai suoramarkkinointiin, kuten telemarkkinointiin? 

– Esimerkiksi telemarkkinoinnin kautta tehdään Suomessa vuosittain yli kuusi miljoonaa palvelu- ja tuoteostoa – eikä syyttä. Kun kohderyhmä on oikein valittu ja viesti osuu, tuloksia syntyy, tietää Asiakastiedon kuluttajamarkkinoinnin palveluista vastaava Jari Saarikoski

1. Asiakasrekisteri ei ole arkisto – se on kasvun moottori 

Alussa kohderyhmien kriteerit voivat olla joustavia, ja niitä voidaan tarkentaa asiakasymmärryksen karttuessa.  

Kun asiakashankinta etenee, asiakasrekisteriin alkaa kertyä arvokasta tietoa: nimiä, puhelinnumeroita, osoitteita. Mutta pelkkä tiedon kerääminen ei riitä – rekisteri on pidettävä ajan tasalla ja GDPR:n vaatimusten mukaisena. Hyvin hoidettu asiakasrekisteri on koko liiketoiminnan kivijalka. 

– Kun data on kunnossa, sitä on helpompi hyödyntää. Mitä enemmän asiakkaita, sitä tarkempi on analysoida, keitä asiakkaasi ovat? Mistä he tulevat? Mitä he arvostavat? Saarikoski hoksauttaa. 

2. Jalosta dataa – älä vain kerää sitä 

Vain analysoitu ja jalostettu tieto tuottaa arvoa – se ohjaa markkinointia, syventää asiakasymmärrystä ja tukee liiketoiminnan päätöksiä. 

Analysoimalla asiakastietoja syvennät ymmärrystäsi ja rajaat kohderyhmäsi entistä tarkemmin. Näin markkinointiviestit osuvat oikeaan kanavaan oikeaan aikaan. 

– Esimerkiksi nykyisten asiakkaiden profiilia ja ominaisuuksia voidaan monistaa uusasiakashankinnan potentiaaleiksi, Saarikoski kertoo. 
 
Asiantuntijamme Asiakastiedolla auttavat sinua rikastamaan ja jalostamaan dataa seuraavaa kampanjaa varten »

3. Yhdistä kova ja pehmeä data – ymmärrä kuka ja miksi 

Kun asiakaskuntaa aletaan rakentaa, tiukkaa rajausta ei kannata tehdä liian aikaisin. Alkuvaiheessa kohderyhmän kriteerit voivat olla joustavia – esimerkiksi ikä, sukupuoli, asuinpaikka tai vaikkapa koulutustaso tai loma-asunnon omistus. Tämä on kovaa dataa, joka kertoo kuka ostaa. 

Mutta jos haluat ymmärtää miksi asiakas ostaa, tarvitset lisäksi pehmeää dataa: arvoja, asenteita ja elämäntyylejä. Onko kuluttajalle tärkeää kotimaisuus? Kiinnostaako häntä remontointi, ekologisuus tai elämykset? Millaiset kuluttajat ovat vastuullisia ostopäätöksiä tehdessään? 

Kun yhdistät kovan ja pehmeän datan, saat kokonaiskuvan, joka auttaa kohdentamaan markkinointia entistä tarkemmin ja tuottavammin.

– Näitä näkemyksiä saamme kyselytutkimuksista yhteistyökumppaneiltamme. Tieto voidaan yleistää väestötasolle ja yhdistää paikkatietoon. Autamme kohdistamaan myyntiä juuri sellaisille kuluttajille, joilla on palvelua tai tuotetta vastaavat arvot tai asenteet, Saarikoski tiivistää. 

4. Hyvä kumppani varmistaa tulokset ja reilun pelin   

Kuluttajamarkkinoinnissa menestyminen vaatii muutakin kuin hyvän tuotteen ja oikean kohderyhmän.  Se vaatii pelisääntöjen tuntemista; alaikäisille markkinoiminen ei ole hyvän tavan mukaista ja tekstiviesti- tai sähköpostimarkkinointi edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Myös tiedon varastointi GDPR-lain mukaisesti voi tuottaa päänvaivaa. 

Hyvä kumppani ei ainoastaan auta sinua noudattamaan sääntöjä, vaan auttaa hyödyntämään dataa fiksusti ja vastuullisesti. Kun markkinointi perustuu ajantasaiseen tietoon ja eettisiin käytäntöihin, syntyy tuloksia, jotka ansaitsevat asiakkaan luottamuksen. 

– Tiukentuva lainsäädäntö voi mietityttää, miten asiakarekisterin kanssa kannattaa toimi ja mikä on laillista. Meidän tehtävämme Asiakastiedossa on koota suoramarkkinoinnin kannalta markkinointikelpoista dataa eri lähteistä siten, että se tukee yrityksen lentoon lähtöä, Jari Saarikoski vinkkaa. 

Jätä yhteystietosi niin asiantuntijamme ottaa sinuun yhteyttä - asiakasymmärryksesi syvenee ja reitti potentiaalisten asiakkaiden luo kirkastuu!

OTA YHTEYTTÄ »