Arvo: Perheyritys noudattaa hyväksi havaittua kaavaa yrityskaupoissa
Artikkeli23.03.2020
Riia Sandströmin johtama Martinex on ostanut neljä yritystä 15 vuodessa. Kauppoja on aina edeltänyt huolellinen Due Diligence -prosessi ja ostokohteen arvonmääritys.
Yrityskauppa on nopein tie kasvattaa oman yrityksen liiketoimintaa. Kaupan onnistumiseen liittyy kuitenkin riski, joten ostajan pitää hyvissä ajoin miettiä oston strategiset ja taloudelliset tavoitteet.
Vahvoista brändeistä tunnettu perheyritys Martinex on tehnyt toimitusjohtaja Riia Sandstömin johdolla neljä yrityskauppaa. Hän otti vetovastuun yrityksestä siskonsa Jenni Jalavan kanssa vuosituhannen alussa. Yrityskaupat ovat olleet sen jälkeen yksi tärkeä osa liiketoiminnan kehittämistä. Vuonna 2003 Martinex osti helsinkiläisen lautapelivalmistajan Pelikon. Yhtiön tunnetuin brändi on miljoonia kappaleita myynyt Afrikan Tähti -lautapeli.
Kymmenen vuotta myöhemmin Martinexin suojiin siirtyi ruotsalainen lauta- ja korttipelivalmistaja Mindtwister ja lapsille pelejä kehittävä Emmi-Tuote. Viimeisin yrityskauppa on vuodelta 2017, kun raisiolaisyritys osti koruja ja sisustustuotteita valmistavan Aarikan. Kauppojen ansiosta konsernin liikevaihto on noussut 18 miljoonaan euroon.
Sandströmin mukaan Martinexilla ei ole strategiaan kirjattuna yrityskauppojen ohjeistusta, mutta yhtiössä tarkkaillaan jatkuvasti ympäristöä ja ollaan valmiita uusiin kauppoihin.
– Tuotteiden ja brändien pitää sopia yrityksen liiketoimintaan. Kaikki lähtee siitä, että meillä on olemassa oleva asiakaskunta ostettavan yrityksen tuotteille. Tarjouksia tulee jatkuvasti ja sanomme ”kiitos ei”, jos toimiala on meille vieras, toimitusjohtaja kertoo.
Sandström on kutsunut Martinexia sekatavarakaupaksi. Yhtiö valmistaa ja myy tekstiilejä, leikkikaluja ja lahja- sekä taloustavaroita. Sen lisäksi yrityksellä on verkkokauppa ja tukkuliike. Tunnettuja tuotemerkkejä on paljon. Martinex on tehnyt muun muassa Muumien kanssa yhteistyötä jo lähes 30 vuotta.
Arvo löytyy laskemalla
Toimialatuntemus ja tuotteiden sopivuus Martinexin liiketoimintaan ovat ensimmäinen vaihe ostopolulla, mutta varsinaisissa neuvotteluissa korostuu henkilökemia.
– Yrityskaupoissa myyjällä ja ostajalla on yhteinen intressi ja kemioiden pitää toimia. Silloin syntyy luottamus. Haluamme pelata reilua peliä ja kerromme itsestämme avoimesti, Sandström sanoo.
Hänen mukaansa luottamuksella on tärkeä rooli myös arvonmäärityksessä ja laskelmissa. Martinex teettää ostettavasta yrityksestä aina Due Diligence -selvityksen. Sen avulla selviää muun muassa ostokohteen taloudellinen tila.
– Myyjällä on joku hintatoive, mutta samalla hänen täytyy ymmärtää tilanne. Emme ole valmiita maksamaan epärealistista hintaa. Se muodostuu matemaattisesti. Ostettava kohde on meille sijoitus, jolle näemme tietyn tuoton, Sandström perustelee.
Miten Asiakastieto määrittelee yrityksen arvon? Lue lisää
Viimeisin ja samalla kriittisin vaihe yrityskaupan onnistumiselle on ostettavan yrityksen haltuunotto.
– Läsnäolo ja ihmisten kanssa kommunikointi on todella tärkeää. Olen heti mukana aina tuotekehityksestä asiakasrajapintaan. Haluan tietää tarkkaan, mitä yrityksessä tehdään. Muuten ei pysty tekemään muutoksia, Sandström sanoo.
Teksti: Kimmo Koivikko
Kuva: Vesa-Matti Väärä