Asiakastieto Media

Itsenäisyyden juhlavuoden opetuksia: Menestyvät yritykset elävät ajassa

Artikkeli21.02.2018

Itsenäisyyden juhlavuoden opetuksia: Menestyvät yritykset elävät ajassa

Arabia on tärkeä osa suomalaista teollisuus- ja design-historiaa. Sen jatkuva suosio ja pitkä elämä perustuvat kestäviin, laadukkaisiin tuotteisiin, jotka ovat tiukasti kiinni ajassa.

Koristeellinen tekstilogo, vaakuna, kruunu, savupiippu - leimat astioiden pohjassa kertovat Helsingin Vanhassakaupungissa jo lähes 145 vuotta toimineen, nykyisin Fiskarsiin kuuluvan Arabian historiasta ja vaiheista. Useimmat Fiskars-konsernin tuotemerkeistä, kuten Arabia, Iittala, Hackman ja Fiskars ovat tuttuja kaikille suomalaisille, mutta nykyisin kansainvälistyneellä konsernilla on myös monia merkittäviä maailmanmerkkejä, kuten Royal Copenhagen, Wedgwood ja Rörstrand.
Korkean iän salaisuus on tässäkin tapauksessa eläminen tiukasti ajassa, huolenpito laadusta ja jatkuva uusiutuminen. Yhtiö tuo markkinoille tasaiseen tahtiin uutuuksia. Muutamat tuotteet häviävät valikoimista nopeammin, toiset jatkavat elämäänsä vuosikymmenestä toiseen muuttuen arvostetuiksi klassikoiksi. Yksi parhaita esimerkkejä klassikoista on epäilemättä Kaj Franckin suunnittelema Kilta-astiasto, joka tuli myyntiin vuonna 1953. Yli kuusikymppinen, nykyisin Teema-nimellä tunnettu astiasarja elää ja voi edelleen hyvin. Vain värit ja sarjan osat ovat uusiutuneet ja monipuolistuneet.
Monille ulkosuomalaisille Arabian ja Iittalan tuotteet näyttävät toimivan usein myös ankkureina kotimaahan. Takan reunalta löytyy ehkä Iittalan tuikku tai sohvapöydältä Aalto-maljakko muistuttamassa suvun juurista.
Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kunniaksi yhtiö toi markkinoille Suomi 100 -kokoelman Arabialta, Fiskarsilta, Hackmanilta ja Iittalalta. Kokoelmaan kuuluu muun muassa sarja ultramariininsinisiä tuotteita, esimerkiksi Heikki Orvolan vuonna 1988 suunnittelema pieni tuikku ja Oiva Toikan vuonna 1964 suunnittelema Kastehelmi-purkki. Myös Fiskarsin maailmankuulut oranssit sakset vaihtoivat juhlavuonna väriä ja muuttuivat tyylikkään sinivalkoisiksi.

Kenelle jatkossa?

Monia organisaatiomuutoksia vuosikymmenien kuluessa läpikäyneen yhtiön katse on edelleen kirkkaasti tulevaisuudessa. Uusia tuotteita ja konsepteja on ”uunissa” jatkuvasti. Pelkät värit ja muodot eivät kuitenkaan riitä tulevaisuuden takeiksi. Huomioon pitää ottaa myös yhteiskunnalliset trendit ja elämiseen vaikuttavat tekijät. Millaisiin koteihin ja millaisille perheille uusia tuotteita tehdään? Millaisia tarpeita, odotuksia ja arvostuksia potentiaalisilla ostajilla on?
Vastauksia saadaan tutkimuksista, joita tehdään sekä ennen suunnittelun aloittamista että siinä vaiheessa, kun tuotetta ollaan lanseeraamassa markkinoille. Hyvä esimerkki taustatyöstä ja asiakkaat huomioon ottavasta suunnittelusta on äskettäin lanseerattu, uusi pinottava astiasarja nimeltä Mainio Sarastus. Nimessä ”mainio” viittaa älykkääseen, tilaa säästävään muotoon ja ”sarastus” yksinkertaisen graafiseen, viivoista ja palloista koostuvaan mustavalkoiseen kuvioon, joka asettaa ruoan lautasen keskiöön.
– Katse on nyt siirtynyt tulevaisuuteen. Emme tällä kertaa puhu vain uusista tuotteista vaan kokonaan uudesta tuotejärjestelmästä, joka huomioi nykyisen elämäntilanteemme ja myös tulevaisuuden. Se kestää aikaa ja toimii ennen kaikkea jokapäiväisessä arjessamme, hehkutti Arabian liiketoimintajohtaja Nora Haatainen vuoden lopulla uutta tuotesarjaa.

Miten tarpeet muuttuvat?

Kokonaisen astiasarjan tuominen markkinoille on iso satsaus, joten sille pitää olla hyvät perustelut. Viestintäpäällikkö Lotta Lappalainen kertoo, että taustalla ovat kaupungistumisen myötä pienentyneet kodit sekä aikaa kestävän muotoilun tavoittelu. Nykyisiä ja tulevia asumisen trendejä viitoittivat lanseeraustilaisuudessa arkkitehtitoimisto Collaboratorio Oy:n perustajat, toimitusjohtaja, arkkitehti Kristiina Kuusiluoma ja arkkitehti Martino de Rossi:
– Tulevaisuuden kodissa on monia haasteita, sillä ihmiset ovat erilaisia. Yhdistävinä tekijöinä ovat kuitenkin käytettävyys ja kestävyys, kauneutta tietysti sivuuttamatta. Hektisessä elämässä on entistä tärkeämpää raivata tilaa ajatuksille rauhallisilla säilytysratkaisuilla, Kuusiluoma muistutti.
Tutkimukset luovat vankan pohjan suunnittelulle. Arabian tuote- ja markkinointipäällikkö Mira Vuorenpää kertoi, että yhtiö teetti jo vuonna 2015 laajan segmentointitutkimuksen.
– Siinä mietittiin kohderyhmiä eli kenelle me olemme ylipäänsä tuotteita suunnittelemassa ja myymässä, mitkä asiat ovat heille tärkeitä ja millaisia tarpeita, odotuksia ja arvostuksia heillä on. Se toimi lähtölaukauksena uuden tuotesarjan suunnittelulle.
Tutkimus osoitti, että sekä yhteiskunta että kodit ovat muuttuneet. Uudet asunnot ovat aiempaa pienempiä. Neliöitä on vähemmän, samoin säilytystiloja.
Samassa yhteydessä selvitettiin kuluttajatrendejä sekä yleisempiä, maailmalla liikkuvia megatrendejä.
– Teimme lisäksi erillisen kuviotutkimuksen. Selvitimme erilaisten kuvioiden herättämiä ajatuksia – millaiset kuviot toimivat hyvin ja mikä niiden merkitys ihmisille on, Vuorenpää kertoo.

Tietoa taustana

Uuden astiasarjan suunnittelu uskottiin Arabian muotoilupäällikölle Irina Viippolalle. Hän arvostaa tutkimusta suunnittelun pohjana:
– Siitä on hyvä lähteä eteenpäin, sillä suunnittelu ilman mitään tarkempaa briefausta on vähemmän antoisaa. Työn tekeminen on mielekkäämpää, jos pohjalla on tarkempaa tietoa, Viippola vahvisti.
Tutkimuksissa selvisi muun muassa, että Arabian asiakaskunta arvostaa järkevyyttä, käytännöllisyyttä ja ajattomuutta.
– Näitä asioita on kyllä otettu huomioon aikaisemminkin, mutta nyt oikealle suunnalle saatiin vahvistus, Viippola totesi.
Lisäksi testattiin kolmea erilaista markkinointikonseptia. Viippolan mukaan se oli ”silmiä avaavaa”.
– Varsinkin nuoret kuluttajat osasivat lukea ja analysoida kuvia todella hyvin. Muutamassa kohdassa he sanoivat, että tämä on pikemminkin pankin tai vakuutusyhtiön mainos! Tuotekuvat sitä vastoin koettiin positiivisemmiksi, koska ne kertoivat selvästi, mistä oli kysymys. Ei se oikeastaan yllätys ollut, sillä nykynuoret elävät hyvin visuaalisessa maailmassa – he käyttävät Instagramia ja muita vastaavia palveluja, Viippola miettii.

Kevyt ja käytännöllinen

Mitä tutkimusten ja selvitysten perusteella sitten syntyi? 

– Ensinnäkin, halusimme tehdä kevyen ja pienen, ilmavan astiasarjan. Lautasten ei tarvitse olla aina niin isoja, ja kulhot ovat kaikki saman korkuisia.
Tilan tuntua saatiin aikaan pienillä yksityiskohdilla, kuten kulhoihin lisätyllä jalalla, joka nostaa sen ylös pöydän pinnasta ja luo mielikuvaa keveydestä. Käytettävyyttä lisättiin miettimällä, miten astiat eivät veisi turhan paljon tilaa sen enempää astianpesukoneessa kuin kaapissakaan. Lisäksi, uuden astiasarjan lautaset toimivat kansina kulhoille. Ne loksahtavat paikoilleen pienen uran ansiosta.
– Valitettavasti keramiikassa toleranssit ovat sen verran isot, että ihan täydellisesti ne eivät aina sovi, mutta melko hyvin kuitenkin, Viippola selitti.
Jonkinlainen erikoisuus ja ylimääräinen lisä astiasarjaan on pikkulautanen, johon voi laittaa tarjolle pientä naposteltavaa. Sitä voi käyttää myös kantena kahvimukille, jos haluaa juoman pysyvän lämpimänä hiukan pitempään.
–Iso lautanen sopii vastaavasti salaattikulhon päälle niin, että se on helppo nostaa jääkaappiin. Ruokahävikki vähenee, Irina Viippola perusteli.

Voittoisat viiva ja pallo

Koristekuviossa päädyttiin yksinkertaiseen, mustavalkoiseen viiva ja pallo -kuvioon. Sitäkin tutkittiin perusteellisesti. Mukana oli sekä omia vanhoja että kilpailijoiden käyttämiä koristekuvioita, ja myös vain tutkimusta varten luotuja kuvioita. 

–Niitä oli satamäärin. Kuluttajat saivat lajitella niitä eri ryhmiin ja miettiä, mikä sopii Arabialle. Kokeilimme myös eri väriyhdistelmiä. Mustavalkoisuus ja selkeys nousivat vastauksissa vahvasti esiin, Irina Viippola kertoo.
Yksi tutkimuksessa mukana ollut vanha koriste oli Raija Uosikkisen aikoinaan kahviastiastossa käyttämä viiva-pallo-yhdistelmä.
– Lähdimme leikkimään sillä, piirtelimme koko tiimi sen pohjalta paljon erilaisia vaihtoehtoja – myös värillisiä – ja loppujen lopuksi tuotteen muoto ohjasi myös koristeen syntyä. Viivat ja pallot asettuivat astian pintaan, ja lautasissa ne jättivät ruoan hienosti keskiöön. Annoimme kuviolle nimen ”Sarastus” ja muodolle nimen ”Mainio”. Siis uusi astiasarja on Mainio Sarastus, Irina Viippola kertoo.

Visioita tulevaisuuteen

Yhtiö katsoo jatkossakin tulevaisuuteen. Suomi100-juhlavuoden kunniaksi Arabian taideosastoyhdistys kutsui kaikki Suomen neljäsluokkalaiset ideoimaan tulevaisuuden esineitä. He saivat piirtää oman esineensä, minkä jälkeen luokista valittiin viisi, jotka pääsivät toteuttamaan ideansa savesta. Lopuksi upeat keramiikkateokset koottiin näyttelyksi.
Tavoitteena oli saada lapset miettimään tulevaisuuden esineitä ja uusia elämisen muotoja. Yhdistyksen taiteilijat eli Heljä Liukko-Sundström, Heikki Orvola, Fujiwo Ishimoto, Kati Tuominen-Niittylä, Pekka Paikkari, Kristiina Riska, Heini Riihihuhta, Kim Simonsson ja Jasmin Anoschkin kävivät paperille laaditut ehdotukset läpi asiantuntijaryhmän kanssa. Niiden perusteella valittiin viisi koululuokkaa, jotka saivat tulla keramiikkapajoihin toteuttamaan ideansa savesta Arabian Taideosastoyhdistyksen taiteilijoiden kanssa. Hanketta tukivat Svenska Kulturfonden, Alfred Kordelinin säätiö, Forum Virium, Helsingin kaupunki sekä Posti, joka toteutti viidestä tulevaisuuden esineestä omakuvapostimerkin. Hankkeen suojelijana oli presidentti Tarja Halonen.

Teksti: Marja-Liisa Kinturi Kuvat: Arabia

Artikkeli on julkaistu Luottolista-lehdessä 12/2017.

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi