Asiakastieto Media

Oikea hinnoittelu ja verkostojen voima vauhdittavat uusia yrittäjiä

Artikkeli13.05.2020

Oikea hinnoittelu ja verkostojen voima vauhdittavat uusia yrittäjiä

Työpsykologi Juho Toivola harjoitteli vuosikausia yrittäjyyttä sivutoimisena.

Tuhannet suomalaiset madaltavat kynnystä palkkatyön ja yrittäjyyden välillä aloittamalla ensin sivutoimisina yrittäjinä. Tarkkaa tilastoa ei ole, mutta sivutoimisia yrittäjiä on kymmeniätuhansia, kun mukaan lasketaan myös laskutuspalveluja käyttävät niin sanotut kevytyrittäjät.

Työpsykologi Juho Toivola teki oman päätöksensä päätoimiseksi yrittäjäksi ryhtymisestä viime vuoden alussa. Sovitut työt pörssiyrityksen HR-tehtävissä venyttivät lopullisen aloituksen kuitenkin lokakuulle. Sitä ennen hän oli ehtinyt ”harjoitella” yrittäjyyttä jo vuosia.

– Suosittelen kyllä kaikille yritysidean koeponnistamista sivutoimisena. Silloin on jo vakiintuneita asiakkaita ja jonkinlainen ymmärrys toimeentulosta. Oma taustani on henkilöarvioinneissa. Lähetin sadalle yritykselle viestin, että voin tehdä arviointeja alihankintana. Yksi suostui, Toivola muistelee.

Samalla hän oppi yrityksen ja erehdyksen kautta hinnoittelemaan oikein. Sivutoimisena yrittäjänä Toivola sai kritiikkiä alihinnoittelusta, joka aiheuttaa markkinahäiriötä. Nyt koulutusten hinta on kolminkertainen. Lopullinen idea kehittyi ja haki muotoaan koko ajan. Koulutukset ja valmennukset tulivat myöhemmin mukaan palvelutarjoomaan.

– Minulla oli loppuvuonna ja tämän vuoden alussa niche-juttuna toimia rekrytoijien täydennyskouluttajana eli auttaa ihmisiä olemaan parempia rekrytoijia. Siinä oli hyvä markkinarako ja varsinkin luokkahuonekoulutukset olivat kova juttu, Toivola sanoo.

Korona pakotti hakemaan uutta

Yhden miehen yritys joutui heti alussa kovaan paikkaan, sillä koronakriisi tyhjensi kalenterin sovituista koulutuksista maalis-kesäkuulle. Yrittäjä kävi läpi tunneskaalan kaikki ääripäät kiukusta kieltäytymiseen ja kauhusta toivoon.

– Yritin ensin maanitella asiakkaita tekemään jo sovitut koulutukset. Sen jälkeen aloin kehittää verkkokursseja diginä ja myydä aktiivisemmin. Paskojen fiiliksien jälkeen näen jo enemmän mahdollisuuksia koko kriisissä, Toivola kertoo.

Työpsykologi nostaa yrityksen hyvälle alulle ja koronashokista selviytymiselle yhden yhdistävän tekijän: vahvat verkostot. Ne ovat arvokkaita, kun aloittava yrittäjä lähtee kasvattamaan liiketoimintaansa. Toivolalle parhaana markkinointialustana on toiminut LinkedIn.

– Kotimaisessa bisneksessä verkostoja ei voi ohittaa. On tärkeää, että yrittäjällä on lähellä ihmisiä, jotka haluavat aidosti auttaa, hän näkee.

Toivolan mukaan jokaisen yrittäjäksi haluavan pitää miettiä yrittäjyyden motiivit eli mitä haluaa saavuttaa. Hän itse halusi enemmän vapautta ja myös paremman ansaintamahdollisuuden.

Aloittava yrittäjä yleensä yliarvioi tulot ja aliarvioi kulut. Asiantuntijat suosittelevat, että kassassa olisi vähintään kolmen kuukauden kuluja vastaava summa puskurina.

– En itse varmistanut hirveän hyvin taloudellisia puskureita. Menin tuurilla ja luotin, että kassavirtaa on alusta asti. Koen olevani nyt välitilassa. Seuraava toiveeni on perustaa muiden yrittäjien kanssa kasvuyritys, joka liittyy jotenkin teknologiaan ja työelämään, Toivola sanoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi