Rahoittajat innoissaan: Asiakastiedon ESG-raportti nostatti kohun Kolumbiassa
Artikkeli05.01.2024
Finnvera esitteli kymmenille kiinnostuneille ESG-raportin liikennevalomallia kansainväliselle rahoittajayleisölle Kolumbiassa. Mielenkiinto kohdistui etenkin pk-yrityksistä saatavaan uniikkiin vastuullisuustietoon.
Asiakastieto on edelläkävijä yritysten vastuullisuustiedon palveluntarjoajana. Näin voi todeta jo pelkästään valtavan kohun perusteella, jonka Asiakastiedon ESG-raportin esittely aiheutti julkisten pankkien verkoston kansainvälisessä kokouksessa Kolumbiassa. Paikalla oli delegaatioita noin 500 julkisesta pankista ja kehityspankista.
Kokouksessa käytiin läpi muun muassa kestävän kehityksen tavoitteita, ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja rahoituksen roolia kokonaisuudessa. Suomesta mukana oli Finnvera.
– Meillä oli edustaja puhumassa paneelikeskustelussa vastuullisesta rahoituksesta. Esille nousi Asiakastiedon ESG-raportti ja raportin liikennevalomalli. Se herätti suuren mielenkiinnon. Kävimme aiheesta keskusteluja kymmenien eri tahojen kanssa paneelin jälkeen, kertoo Finnveran tiimipäällikkö Jani Tuominen.
Rahoittajien ongelma on kansainvälisesti yhteinen: Miten saadaan vastuullisuustietoa pk-yrityksistä? Ja kuinka näitä yrityksiä kannustetaan raportoimaan vastuullisuudesta?
– Kysymyksiä sateli siitä, mikä yritys tällaista tietoa tuottaa ja voiko heitä lähestyä. Keskusteluissa tuli myös ilmi, että me tavoittelemme Suomessa kirsikkaa kakun päältä. Esimerkiksi Intiassa on miljoonia yrityksiä, jotka eivät ole edes rekisterissä. Sen sijaan kehittyneissä maissa on jo enemmän dataa yrityksistä käytössä, Tuominen jatkaa.
ESG-raportti kuuluu Finnveran rahoitusprosessiin
Asiakastieto kerää yritysten vastuullisuustietoa julkisista ja yksityisistä lähteistä sekä yrityksiltä itseltään. Vastuullisuutta kokonaisuutena kuvaavalta ESG-raportilta löytyvät ESG-tietojen lisäksi yritykselle langetetut rikostuomiot, seuraamus- ja laiminlyöntimaksut. ESG on lyhenne, joka tarkoittaa yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta sekä hyvää hallintotapaa.
Finnvera on ottanut Asiakastiedon ESG-raportit käyttöön vuonna 2023. Niitä hyödynnetään pk-yritysten rahoituksessa.
– Pk-yritysten rahoitus on tietyllä tavalla massarahoittamista. ESG-raportti on siinä hyvä työkalu ja osa rahoitusprosessiamme. Järjestelmä poimii raportin aina automaattisesti rahoitushakemuksen yhteydessä. Jos liikennevalo palaa punaisena, meillä käynnistyy tarkempi selvitys. Sitä tapahtuu tosi harvoin ja syy on yleensä toimialassa. Yksi esimerkki ovat raskaasti saastuttavat alat, Tuominen sanoo.
Hänen mukaansa pk-yrityksissä on syytä ymmärtää, kuinka tärkeä asia ESG on. Entistä läpinäkyvämpää raportointia vastuullisuustoimenpiteistä edellyttävät suuryritykset, asiakkaat, muut sidosryhmät ja jatkossa yhä useammin myös rahoittajat.
– Mitä aikaisemmin raportointiin valmistaudutaan, sitä parempi kilpailuetu siitä syntyy myöhemmin. Raportointi valuu joka tapauksessa pk-yrityksiin. Rahoituksella on vastuullisuuskysymyksissä ohjausvaikutus. Voimme rajoittaa tiettyjen toimialojen rahoittamista, kuten on käynyt kaasu- ja öljytoimialoille. Ja toisaalta kannustaa lainainstrumenteilla ilmastomyönteisten ratkaisujen kehittämiseen.
Finnveran oma toiminta on niin ikään vastuullista, ja se nojaa kansainvälisiin standardeihin. Erityisrahoituslaitoksen tavoitteena on luoda maailman paras rahoitusympäristö vihreän siirtymän vauhdittamiseksi.
FAKTA: ESG-raportin saa kaikista yrityksistä
Asiakastiedon ESG-raportti on saatavilla kaikista suomalaisista yrityksistä. Raportista löytyy ESG-tietojen lisäksi yritykselle mahdollisesti langetetut rikostuomiot, seuraamusmaksut ja laiminlyöntimaksut.
Asiakastieto kerää yritysten vastuullisuustietoa julkisista ja yksityisistä lähteistä sekä yrityksiltä itseltään.
Tutustu tarkemmin: Asiakastiedon palvelun avulla yritykset voivat myös laskea oman CO2-kasvihuonepäästönsä ja raportoida ESG-tietonsa.