Asiakastieto Media

VASTUULLISUUS: Ekologisista työvaatteista tuli kilpailuetu

Uutinen11.03.2020

VASTUULLISUUS: Ekologisista työvaatteista tuli kilpailuetu

Ekologisia työvaatteita valmistava TouchPoint on ollut viimeiset kaksi vuotta kovassa kasvukiidossa. Ensin liikevaihto kasvoi 70 prosenttia 2,9 miljoonaan euroon ja maaliskuussa päättyvä tilikausi tuo lisää kasvua lähes 50 prosenttia. Gasellimaiset luvut kertovat toimitusjohtaja Outi Luukon mukaan osittain siitä, kuinka nopeasti markkinat ovat muuttuneet TouchPointin kannalta vastaanottavaiseksi.

– Muutos jatkuu vauhdilla myös tästä eteenpäin. Ekologisuutta ei tarvitse enää pohtia tai perustella asiakkaille. Siitä on muodostunut meille iso kilpailutekijä. Toisaalta on nähtävissä, että ekologisuudesta on kovaa vauhtia tulossa uusi normi, johon kaikkien yritysten tulisi valmistautua, Luukko sanoo.

Hän mainitsee Hesburgerin hyvänä esimerkkinä vastuullisuudesta. TouchPoint on tehnyt yritykselle jo kolmannen työvaatemalliston, joka on 100-prosenttisesti ekologinen. Hesburgerin vanhat työvaatteet saivat puolestaan uuden käyttötarkoituksen kiertotalouden keinoin valmistettuina komposiittikalusteina.

– Ekologisuus vaatii myös asiakkaalta määrätietoista tekemistä ja valintoja. Fokuksemme on ollut yrityksen perustamisesta lähtien ekologisuudessa ja kestävässä kehityksessä. Keinovalikoima materiaalien osalta oli alussa suppea tai lähes olematon. Meidän tarjontaamme myös kyseenalaistettiin ja jouduimme alkumetreillä paljolti perustelemaan ekologisista ratkaisuista syntyvää lisäarvoa, hän jatkaa.

Toimitusketjun hallintaan huomiota

Hän pitää vastuullisuusteemaa valtavan suurena kysymyksenä TouchPointille. Siihen liittyvät koko liiketoiminta, toimitusketju ja yrityksen sisäinen kulttuuri. Esimerkiksi toimitusketjun hallinta vaatii paljon työtä. TouchPoint vastaa lopulta siitä, että vastuullisuus toteutuu läpi toimintojen.

– Asiakas on keskiössä eli se, miten kehitämme palveluamme ja ylläpidämme heihin luottamusta. Kaikki lähtee arvoista. TouchPointissa niiden sisältöä ja linkittymistä arjen tekemiseen tarkennetaan jatkuvana prosessina. Muuten arvot voivat muuttua helposti kliseeksi. Sitoutamme henkilökuntaa arvojen pohtimiseen ja kirkastamiseen yhdessä. Sitä työtä pitäisi pystyä tekemään vielä enemmän, Luukko pohtii.

TouchPointin tavoitteet on asetettu korkealle. Tarkoitus on hakea jatkossa kasvua myös kansainvälisiltä markkinoilta.

– Meillä on jo sieltä onnistumisia työpöydällä. Samalla meillä riittää vielä kotimarkkinoillakin tekemistä, Luukko sanoo.

Jatkuvaa tuotekehitystä

TouchPointin työvaatteita valmistuu esimerkiksi uusiomateriaaleista, joissa valmistukseen on käytetty olemassa olevaa raaka-ainetta neitseellisen materiaalin sijaan. Ekologisuuden huomioiminen lähteekin jo suunnittelupöydältä, mutta on koko tuotteen elinkaaressa kuitenkin isompi kysymys.

Yhtiössä mietitään jatkuvasti, miten kierrätysaste saadaan nostettua entistä korkeammalle. Viimeisimpänä TouchPoint on lähtenyt aktiivisena toimijana mukaan pilottihankkeeseen poistotekstiililaitoksen rakentamiseksi Suomeen.

– Laitoksesta on tulossa yksi Skandinavian tekstiiliteollisuuden kärkihanke, ja sen tavoitteena on muokata yritysten poistotekstiilejä kierrätyskuiduksi eli uudeksi raaka-aineeksi tekstiiliteollisuuteen, Luukko kertoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi