Asiakastieto Media

Yrityksen identiteettivaras löytyy joskus läheltä

Artikkeli13.12.2018

Yrityksen identiteettivaras löytyy joskus läheltä

Jos yritys ei valvo tietojaan aktiivisesti, voi identiteettivarkaus tulla ilmi vasta pitkällä viiveellä. Silloin selvittely on hankalaa ja se voi tulla kalliiksi.

Yksityishenkilöiden lisäksi yritykset ovat yhä kiehtovampi kohde identiteettivarkaille, sillä yritysten tietoja voi yrittää muokata ja hyödyntää petoksissa esimerkiksi verkkokaupan tilauksissa. Tilatut tavarat ohjautuvat identiteettivarkaan muokkaamaan osoitteeseen ja lasku jää joko maksamatta tai se pyydetään toimittamaan tietovarkauden kohteeksi joutuneen yrityksen maksettavaksi.

Melko usein tilaisuus tekee varkaan ja rikollinen löytyy yrityksen lähipiiristä. Eräässä tapauksessa yrityksen entinen työntekijä oli käyttänyt yrittäjän sairautta hyväkseen.

”Tämä entinen työntekijä oli yrittäjän tietämättä tilannut itselleen tavaraa yrityksen nimissä ja jättänyt laskut yrityksen maksettavaksi. Yrittäjä sai tietää asiasta vasta huomattuaan yrityksensä saaneen maksuhäiriömerkinnän. Asia selvisi lopulta, mutta oikeusprosessiin kului lopulta kaksi vuotta”, kertoo liiketoiminnan kehityspäällikkö Antti Laine Asiakastieto Groupista.

Toinen tunnettu yritykseen välillisesti kohdistunut identiteettivarkaus paljastui 2017 Ruotsissa, kun vartiointiyhtiö Securitaksen toimitusjohtajan identiteetti oli varastettu. Toimitusjohtajan tiedoilla haettiin lainoja, jotka jätettiin maksamatta. Tapaus huipentui siihen, että identiteettivaras haki toimitusjohtajan nimissä käräjäoikeudelta henkilökohtaista konkurssia. Tällä olisi luonnollisesti voinut olla vaikutuksia myös yrityksen luottokelpoisuuteen ja toimintaan.

Seuraa aktiivisesti yrityksesi tietoja

Oikeat ja ajan tasalla olevat rekisteritiedot ovat yrityksen toiminnan kannalta hyvin tärkeitä, sillä ne vaikuttavat mm. yritysten luottoluokitteluun ja löydettävyyteen.

”Jos yritys ei valvo aktiivisesti muutoksia virallisissa yhteys-, laskutus- tai vastuuhenkilötiedoissaan, voi vastaan tulla ikäviä yllätyksiä. Esimerkiksi yrityksen tietämättä vaihdetut vastuuhenkilötiedot voivat aiheuttaa paljon hallaa jos näillä virheellisillä tiedoilla solmitaan sopimuksia ja tilataan tavaraa”, Antti Laine varoittaa.

Erityisesti pienissä yrityksissä vastuuhenkilöiden ja yrityksen luottotiedoilla on selkeä yhteys toisiinsa.

”Yrityksen heikko luottoluokitus voi vaikuttaa toimitusjohtajan tai hallituspäättäjän henkilökohtaiseen lainan myöntämiseen ja vastaavasti korkean riskiluokan taustahenkilö heikentää yrityksen luokitusta ja vaarantaa koko toiminnan jatkumisen. Siksi esimerkiksi luvaton vastuuhenkilövaihdos pitää huomata heti”, Laine korostaa.

Millainen on yrityksen imago?

Asiakastieto on äskettäin lanseerannut erityisesti yrityksille suunnatun Tietovahti-palvelun, joka auttaa yrittäjää valvomaan yrityksen omia tietoja ja varmistamaan, että yrityksen taustatietoja ei muuteta luvatta. Sama palvelu sopii Antti Laineen mukaan myös yhteistyökumppanin tai esimerkiksi kilpailijan tietojen seuraamiseen.

”Tietovahti kertoo myös, minkälainen mielikuva yrityksestä muodostuu siihen liittyvien toimituksellisen median ja sosiaalisen median julkaisujen perusteella. Imagomielikuva tarkastelee esimerkiksi verkkokeskusteluita ja sosiaalisen median kanavia. Imagomielikuva antaa hyvää taustatietoa yritykselle esimerkiksi asiakaskokemuksen mittaamiseen. Näin on myös helpompi reagoida väärän tiedon levittämiseen ja turvata yrityksen imago.”

Turvaa liiketoimintasi jatkuvuus automaattisella valvonnalla ja hanki Yrityksen Tietovahti
 

Liitteet