Asiakastieto Media

Huijauspuhelu vitsauksena: Asiakastiedon vinkit suojautumiseen!

Uutinen24.09.2020

Huijauspuhelu vitsauksena: Asiakastiedon vinkit suojautumiseen!

Puhelun avulla tehdyt huijaukset ovat erittäin yleisiä. Niissä rikollinen soittaa ja esiintyy tunnetun yrityksen tai vaikka viranomaisen edustajana ja yrittää tavalla tai toisella selvittää uhrin tietoja. Uhreilta on pyritty keräämään perustietojen, kuten nimen, osoitteen ja puhelinnumeron lisäksi mm. luottokortti- ja pankkitunnustietoja. Joissain tapauksissa uhreilta on onnistuttu huijaamaan erittäin suuria summia. Soittoja on tehty suomalaisista ja ulkomaisista numeroista, joten pelkän numeron perusteella huijaria on vaikea tunnistaa. 

Tietovahti-palvelu auttaa sinua suojautumaan identiteettivarkauksia ja tietojesi väärinkäyttöä vastaan.

Miten toimia, jos saan huijaussoiton

  • Jos et tunnista numeroa, ole varuillasi
  • Jos vastaat puheluun ja sinulta tiedustellaan heti henkilökohtaisia tietojasi (pankkitunnukset, luottokorttinumero, tms), sulje puhelu
  • Älä vastaa mihinkään kysymykseen kyllä, jos et ole varma kysyjästä. (onko nimesi, käytätkö, tms. kysymys, jossa johdatellaan vastaamaan kyllä). Kyllä-vastaus voidaan teknisesti irrottaa ja liittää toiseen asiayhteyteen, esimerkiksi tuotteen tilaukseen
  • Jos olet antanut kysyjälle epähuomiossa tietoja itsestäsi, ilmoita asiasta poliisille sekä pankkiisi, jotta voit sulkea luottokorttisi sekä estää mahdolliset tilitapahtumat.
  • Tietovahti -turvapalvellulla saat monessa tapauksessa tietää, jos tiedoillasi yritetään ottaa lainaa tai tehdä verkko-ostoksia. Palvelun avulla voi seurata omien luottotietojen käyttöä ja jos tietoa päätyy vääriin käsiin verkossa. Palveluun sisältyy myös 24/7-tukipalvelu, joka auttaa identiteettivarkaustapauksissa.
  • Oma luottokielto -turvamerkintä kannattaa ottaa, jos tietosi ovat jo päätyneet vääriin käsiin

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358102707504