Asiakastieto Media

Huijauspuhelut - Toimi näin, jos sait huijauspuhelun

28.09.2023

Huijauspuhelut - Toimi näin, jos sait huijauspuhelun

Tässä artikkelissa käymme läpi mitä huijauspuhelut ovat, miten tunnistaa ne ja mitä tehdä, jos epäilet saaneesi huijauspuhelun. Huijauspuhelut ovat yleistyneet reilusti viime vuosina; MTV uutisoi, että jopa yli 80 % suomalaisista on joskus saanut huijaussoiton. Puhelinhuijausten yleisyyden vuoksi on tärkeää oppia tunnistamaan ja suojautumaan niiltä. 

Mitä huijauspuhelut ovat?

Puhelun avulla tehdyt huijaukset ovat erittäin yleisiä. Niissä rikollinen soittaa ja esiintyy esimerkiksi tunnetun yrityksen tai viranomaisen edustajana. Virallisen kuuloisen tarkoituksen turvin rikollinen yrittää tavalla tai toisella selvittää uhrin tietoja käyttääkseen niitä esimerkiksi identiteettivarkauteen tai muuhun petokseen

Uhreilta on pyritty keräämään perustietojen, kuten nimen, osoitteen ja puhelinnumeron lisäksi muun muassa luottokortti- ja pankkitunnustietoja. Joissain tapauksissa uhreilta on onnistuttu huijaamaan erittäin suuria summia rahaa.

Puhelinhuijarit yrittävät houkutella uhria antamaan puhelun aikana arkaluonteisia tietoja, kuten pankkitilin tiedot tai henkilötunnuksen, käyttääkseen niitä identiteettivarkauteen.

Huijaussoitot voivat tulla Suomesta tai ulkomailta

Huijauspuheluita voi tulla Suomesta tai ulkomailta, joten pelkän numeron perusteella voi olla vaikea tunnistaa puhelinhuijaria. Ulkomailtakin tullut puhelu saattaa näyttää Suomesta tulleelta, sillä nykyteknologian ansiosta numero saadaan näyttämään kotimaan numerolta. Voi myös olla, että soittajan numeroa ei näy lainkaan vastaanottajan puhelimen näytöllä. 

Ulkomailtakin tullut puhelu saattaa näyttää Suomesta tulleelta.

Tuntematon numero voi olla huijauspuhelu – tai oikeasti viranomainen

Viranomaiset soittavat usein tuntemattomista numeroista, joten kaikki tuntemattomat numerot eivät automaattisesti tarkoita huijausyritystä. Jos sinuun ottaa yhteyttä täysin yllättäen henkilö, joka esittäytyy viranomaiseksi, lääkäriksi tai muuksi vastaavaksi, suhtaudu puheluun varauksella. Pidä mielessä, että oikea viranomainen ei ala vaatimaan sinulta kiireellä esimerkiksi salasanoja tai henkilötietoja. 

Älä koskaan luovuta tunnuslukujasi puhelimessa.

Tunnista puhelinhuijaus ja toimi näin, jos sait huijaussoiton

Epäiletkö saaneesi huijauspuhelun? Lue alta asiantuntijoidemme ohjeet, kuinka voit tunnistaa huijaussoiton ja miten toimia, jos epäilet saaneesi sellaisen.

8 vinkkiä miten toimia, jos saat huijaussoiton 

1. Jos et tunnista soittajan numeroa, ole varuillasi.
Jos sinulle soitetaan tuntemattomasta numerosta, on hyvä idea tarkistaa puhelinnumero verkosta. Voit hakea puhelinnumeroa Googlesta ja katsoa onko sitä yhdistetty huijauksiin. Esimerkiksi Fonectan numerohaku sekä maksuton Kukasoitti-sivusto tarjoavat mahdollisuuden numeroiden alkuperän selvittämiseen.

2. Suhtaudu varauksella virallisen kuuloisiin soittoihin.
Huijaussoitot naamioidaan usein tarkoituksellisesti antamaan virallinen vaikutelma. Soittaja saattaa esittäytyä esimerkiksi pankin edustajaksi tai poliisiksi. Jos et odota puhelua viralliselta taholta, suhtaudu puheluun varauksella.

Puhelinhuijarit saattavat myös käyttää teknologiaa, jolla heidän haluamansa peitenimi näytetään puhelimen näytöllä. Älä siksi automaattisesti luota soittajan nimeen tai numeroon, vaikka ne vaikuttaisivat virallisilta, sillä ne voivat olla väärennettyjä. 

3. Jos sinulta tiedustellaan puhelussa henkilökohtaisia tietojasi, sulje puhelu.
Puhelinhuijarit pyrkivät saamaan puhelun aikana henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitilin, salasanojen ja henkilötunnuksen tietoja. Älä koskaan jaa näitä tietoja puhelimitse tuntemattomalle henkilölle. Muista, että pankit ja muut viranomaiset eivät pyydä henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa.

4. Älä vastaa mihinkään kysymykseen ”kyllä”, jos et ole varma soittajasta.
Puhelun aikana sinulta saatetaan kysyä esimerkiksi: ”onko nimesi”, ”käytätkö…”, ”oletko…” tai muu vastaava kysymys, jossa johdatellaan vastaamaan ”kyllä”. Kyllä-vastaus voidaan teknisesti irrottaa ja liittää jälkikäteen toiseen asiayhteyteen, kuten esimerkiksi tuotteen tilaukseen. Ole valppaana ja pyri välttämään myöntäviä vastauksia.

5. Älä anna kiireen tai houkuttelevien lahjojen hämätä.
Puhelinhuijarin paras apuväline on kiireen tuntu: huijarit voivat esimerkiksi väittää, että sinun on tehtävä välitön maksu tai kohtaat ikäviä maksuseuraamuksia. Jos et ole täysin varma soittajan luotettavuudesta ja asian aitoudesta, älä anna kiireen hämätä vaan pysähdy, kysy lisätietoja ja neuvottele asiasta rauhassa. Muista, että myös houkuttelevat lahjat, tarjoukset ja palkinnot voivat osoittautua huijausyrityksiksi.

6. Jos olet antanut puhelinhuijarille tietoja itsestäsi, ilmoita asiasta poliisille.
Jos olet puhelun aikana antanut henkilökohtaisia tietojasi soittajalle ja epäilet huijauspuhelua, ilmoita asiasta poliisille. Ota tarvittaessa yhteyttä myös omaan pankkiisi sulkeaksesi korttisi ja estääksesi mahdolliset tilitapahtumat.

7. Hyödynnä Tietovahti-palvelua.
Tietovahdin avulla sinun on mahdollista huomata, jos puhelinnumeroasi tai muita tietojasi jaetaan verkossa. Jos saat hälytyksen numerosi jaosta, ole erityisen varovainen sinulle saapuvien tuntemattomien puheluiden kanssa.
 
Tietovahtiin sisältyy 24/7-tuki, johon voit aina olla yhteydessä, jos epäilet saaneesi huijaussoiton, olitpa sitten reagoinut siihen tai et. Tuki antaa sinulle tarkemmat toimintaohjeet.

Tutustu Tietovahti-palveluun →

8. Ota Oma luottokielto -turvamerkintä avuksesi.
Jos olet epähuomiossa antanut tietojasi puhelimitse ja niillä yritetään hakea luottoa, voit saada Tietovahdin kautta hälytyksen luottotietokyselystä. Tällöin sinun kannattaa olla erittäin nopeasti yhteydessä luottotietojen kysyjään ja asettaa itsellesi Oma luottokielto -turvamerkintä. Oma luottokielto -turvamerkintä auttaa estämään lisävahingon syntymistä.

Tutustu Oma luottokielto -palveluun →

Paras suojauskeino huijaussoittoja vastaan on oma valppaus

Muista, että paras suojauskeino huijauspuheluita vastaan on oma valppaus ja järjen käyttö puheluihin vastattaessa. Älä koskaan luovuta henkilökohtaisia tietojasi puhelimitse, jos et ole täysin varma soittajasta.

Pidä mielessä, että huijarit voivat lähettää myös tekstiviestejä tai sähköposteja. Lue tarkemmin huijausviesteistä ja niiden tunnistamisesta: Huijausviestit - neljä vinkkiä huijausviestin tunnistamiseen.


Tietovahti apunasi huijauspuheluiden varalta
Huijauspuheluilta on vaikea välttyä; niitä tulee lähes jokaiselle. Tietovahti-palvelu on kuitenkin hyödyllinen apu huijauspuheluiden varalta, sillä vaikka se ei estä huijauspuheluita, voit sen avulla varautua tehokkaasti huijauksia vastaan ja saat aina apua tukipalvelusta. 

Aseta Tietovahdin kautta seurantaan ainakin oma sähköpostiosoitteesi sekä puhelinnumerosi. Jos tietojasi jaetaan verkossa, saat ilmoituksen ja osaat suhtautua varovasti sinulle tuleviin puheluihin ja viesteihin.

Tutustu Tietovahti-palveluun ja tilaa se käyttöösi saman tien →
 

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358102707504