Asiakastieto Media

Korona teki sähköisestä kiinteistökaupasta uuden normaalin

Artikkeli27.11.2020

Korona teki sähköisestä kiinteistökaupasta uuden normaalin

Ihmiset eivät halua tai uskalla tavata, mutta tarve ostaa ja myydä asuntoja pysyy. Sähköinen kiinteistökauppa helpottaa monin tavoin.

2020 on muuttanut monet sosiaalisiin kontakteihin perustuvat tavat toimia ja tehdä kauppaa. Esimerkiksi kiinteistökauppa on käynyt läpi suuren muutoksen. Enää ei kokoonnuta suurella joukolla pankin palaverihuoneeseen, vaan mökit, metsätilat ja omakotitalot vaihtavat omistajaa sähköisesti.

Kaikinpuolinen turvallisuus on ollut sähköisen kiinteistökaupan yleistymisen ytimessä, mutta suurin draiveri muutokseen on tyytyväinen ja tarpeisiinsa sopivan palvelun saava asiakas.

”Asiakkailta on tullut tosi hyvää palautetta. Erityisesti he ovat olleet todella tyytyväisiä, kun kaupat on voitu hoitaa etänä. Ihmiset eivät nyt joko halua tavata fyysisesti tai toinen osapuoli on vaikkapa etänä toisella paikkakunnalla. Pankeistakin on joskus aika vaikea löytää kaupoille aikoja. Nyt niitä on tehty kotoa ja jopa ulkomailta käsin”, kertoo SP-Koti Urbaanit kiinteistönvälitysliikkeen toimitusjohtaja Anna-Maija Kuosmanen.

SP-Koti Urbaanit kuuluu SP-Koti-ketjuun ja käyttää Asiakastiedon sähköisiä kiinteistökaupan palveluita. Anna-Maija Kuosmanen kertoo, että aluksi sähköinen kauppaprosessi jännitti, mutta Asiakastiedon Päivi Stepanoffin avulla uusi toimintatapa opittiin nopeasti.

”Kun kauppoja on tehty enemmän ja niihin on saatu apua, ei uusi tapa enää pelota. Nyt sellainenkin välittäjä, joka ei omasta mielestään ole teknisesti erityisen taitava, osaa sähköisen kiinteistökaupan tehdä ja tekee niitä mielellään”, Kuosmanen kiittelee.

Lue lisää Asiakastiedon palveluista kiinteistönvälittäjille

Kaikki tiedot yhdestä paikasta

SP-Koti Urbaanit ja SP-Koti-ketjun välittäjät hyödyntävät laajasti Asiakastiedon kiinteistötietopalveluita koko kauppaprosessin aikana. Myyntiin tulevan kiinteistön rekisteritiedot, lainhuuto- ja rasitustodistukset sekä muut dokumentit löytyvät palvelusta helposti.

”Kaikki tiedot löytyvät kätevinä paketteina, jotka ovat mielestäni edullisesti hinnoiteltuja. Koska kiinteistön tietojen on oltava tuoreita, on myös tärkeää, että tietopaketit voi helposti hakea uudelleen silloin, kun ostaja on löytynyt ja varsinainen kaupanteko aloitetaan”, Anna-Maija Kuosmanen huomioi.

SP-Koti Urbaanien ja Asiakastiedon kehitystyöstä hyötyy koko SP-Koti-ketju.

”Eräskin kokenut välittäjä sanoi, että ikinä hänen 20-vuotisen välittäjäuransa aikana ei kukaan yhteistyökumppani tai palveluntarjoaja ole näin hyvin tullut auttamaan. Olemme siis saaneet poikkeuksellisen hyvää palvelua ja apua”, Kuosmanen kiittää.

Parhaillaan SP-Koti Urbaanit miettii yhdessä SP-Koti-ketjun kanssa erilaisten sopimuspohjien lisäämistä suoraan Asiakastiedon sähköisen kiinteistökaupan palveluun, jolloin niitä pystyvät hyödyntämään kaikki SP-Koti-ketjun toimistot.

Kysyntä muovaa hintoja

Vuosi on ollut kaikin puolin erikoinen myös asunto- ja kiinteistökaupassa. Mökkikauppa kävi keväällä ja kesällä vilkkaana, ja kaupungissakin kysyntä on ollut jopa yllättävän korkealla. Myyjät sen sijaan ovat olleet turhankin varovaisia.

”Erityisesti Helsingin keskusta-alueella, Lauttasaaressa ja Töölössä on liikkeellä selvästi enemmän ostajia kuin myyjiä ja se on johtanut hintojen hurjaan nousuun. Nyt etsitään myös isompia asuntoja kuin perheen koko ehkä muuten edellyttäisi. Uskon kyllä, että tarjontaa vielä tulee lisää ja silloin hinnatkin tasaantuvat”, Anna-Maija Kuosmanen kertoo.

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää sähköisestä kiinteistökaupasta ja muista kiinteistönvälittäjille suunnatuista palveluistamme!

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358102707504