Kotipizzan Tommi Tervanen: Tuotteet liikkuvat nyt enemmän kuin ihmiset
Artikkeli19.10.2020
Korona on vauhdittanut verkkokaupan ja kotiinkuljetusten kasvua pitsamarkkinoilla.
Kotipizza-ravintoloiden sisustus ja tilojen käyttö tulee muuttumaan, vaikka ravintoloiden neliömäärä pysyisikin tulevaisuudessa entisellään. Toimitusjohtaja Tommi Tervasen mukaan odotus- ja pakkaustilan tarve kasvaa, kun taas varsinaista ravintolatilaa tarvitaan vähemmän. Jos suhdeluku on nyt kaksi kolmasosaa ravintolasalin hyväksi, jatkossa salipuoli saa tyytyä yhteen kolmasosaan.
Tilamuokkauksen aiheuttaa kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos, jota koronapandemia on vauhdittanut.
– Tuotteet liikkuvat enemmän kuin ihmiset. Ennen koronaa digin osuus oli liikevaihdosta alle 20 prosenttia, kun se huhtikuun alussa pahimpaan korona-aikaan nousi 55 prosenttiin. Kesäkuun alun jälkeen luku on ollut 40 prosentissa. Paluuta entiseen ei enää ole, Tervanen sanoo.
Hän viittaa digillä verkkokauppaan ja kotiinkuljetukseen.
Toimitusjohtaja ei ole yllättynyt muutosvauhdista, sillä käänne kuluttajien ostokäyttäytymisessä on ollut nähtävissä Yhdysvalloissa. Kotipizza on seurannut kehitystä tarkasti. Esimerkiksi Starbucksin kahviloiden tilauskonseptissa on panostettu mobiilitilaamiseen ja -maksamiseen, koska kuluttajat haluavat ottaa kahvinsa mukaan. Samalla itse kahviloiden sisustus on muuntautunut enemmän viihtyisäksi odottelutilaksi.
– Odottamisesta pitää tehdä hauskaa ja tilat muistuttavat jatkossa lentokentiltä tuttuja loungeja, Tervanen arvioi.
Yritykset ja asiakkaat kiinnittävät entistä enemmän huomiota myös toimitilan energiaratkaisuihin ja päästöihin. Se asettaa kiinteistöjen omistajille lisävaatimuksia.
– Hyvin mietityt kierrätyspisteet ja jätehuolto ovat meille tärkeitä. Lisäksi tarkastelemme sähköautoihin siirtymistä kotiinkuljetuksissa. Silloin toimitilasta täytyy löytyä sähköpaikkoja, Tervanen listaa.
Lue lisää siitä, miten yritysten toimitilatarpeet muuttuvat
Ravintolat lähellä kuluttajaa
Kotipizzalla on lähes 300 ravintolaa ja suurin osa niistä sijaitsee omassa toimitilassa. Loput yli sata ravintolaa ovat huoltoasemien yhteydessä, kauppakeskuksissa tai isoissa päivittäistavarakaupoissa. Tervasen mukaan helpointa on perustaa uusi ravintola uudisrakennuskohteeseen, jolloin yritys pääsee mukaan jo suunnitteluvaiheeseen. Vaikeuskerroin kasvaa, jos muokkauksia pitää tehdä vanhaan toimitilaan.
– Laadukas ilmanvaihto on meille kriittistä. Lisäksi hyvät hygieniatilat ja keittiö ovat tärkeitä, toimitusjohtaja sanoo.
Johtoryhmä tekee lopullisen päätöksen jokaisesta uudesta liikepaikasta. Tämä siitä syystä, että yhtiö ottaa vuokrasopimukset omiin nimiinsä, vaikka ravintolan liiketoimintaa pyörittää aina franchising-yrittäjä. Sopimukset ovat kestoltaan tyypillisesti viisi vuotta.
– Uusia liikepaikkoja tarjotaan meille koko ajan, mutta samalla tarkastelemme aktiivisesti nykyverkostomme sijaintia ja sitä, mihin yhteiskuntaa rakennetaan. Yhtenä esimerkkinä on voimakkaasti kasvanut Vantaan Kivistö, jonne avasimme ravintolan, Tervanen kertoo.
Kotipizza laskee myös tarkasti, etteivät eri ravintolayksiköt ole liian lähellä toisiaan. Tällä hetkellä kotiinkuljetuksen etäisyys ravintolasta asiakkaalle on keskimäärin viisi kilometriä.
– Haluamme olla lähellä kuluttajaa. Meille riittää, että ravintolan läheisyydessä asuu noin 10 000 asukasta, Tervanen sanoo.
Teksti: Kimmo Koivikko
Liitteet
Yhteyshenkilöt
Emmi Paajanen
Lehdistökontakti
PR & Content Specialist
emmi.paajanen@asiakastieto.fi+358 (45) 123 8804