Positiivinen luottotietorekisteri ja Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmä

Positiivinen Luottotietorekisteri aloittaa toimintansa vuonna 2024. Asiakastieto rakentaa parhaillaan ratkaisua, jonka avulla Suomessa kuluttajille luottoa myöntävät yritykset pystyvät sitä parhaiten hyödyntämään. Riippumatta luottopäätösten määrästä Asiakastieto tarjoaa sopivan ratkaisun erilaisiin tuotteisiin ja tilanteisiin jopa niin, ettei asiakasyrityksen välttämättä tarvitse resursoida omaa IT-työtä uudesta rekisteristä haettavan tiedon käsittelyyn. Asiakastiedon ensimmäiset ratkaisut ovat testattavissa syksyllä 2023, jotta voidaan varmistaa eteneminen Positiivisen Luottotietorekisterin aikataulun antamissa rajoissa. 

Vuonna 2013 avattu Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmä jatkaa toimintaansa ja sitä kehitetään koko ajan. Järjestelmästä saadun positiivisen luottotiedon avulla on tehty jo 36 miljoonaa vastuullista luottopäätöstä.

Tällä sivulla Asiakastieto jakaa tietoa ja auttaa asiakkaitaan valmistautumaan uuden rekisterin vaatimuksiin ja hyödyntämiseen. Kerromme myös asiakkaidemme kokemuksia jo nyt käytettävissä olevan positiivisen luottotiedon hyödyntämisessä.

Tilaa uutiskirje ja pysy ajan tasalla!

 

Hyödynnä uutta tietoa

Kokoa kaikki tarvittavat tiedot yhden kanavan kautta.

Vastuulliset luottopäätökset

Järjestelmä mahdollistaa vastuullisen ja tehokkaan luotonmyöntöprosessin.

Kustannustehokkuus

Monipuoliset ratkaisut kustannustehokkaaseen luotonmyöntöön.

Danske Bank hyödyntää Asiakastiedon positiivista luottotietoa kaikissa hakemuskanavissaan

Danske Bankin Jermu Säippä ja Asiakastiedon Johanna Kurikka kertovat, miksi positiivisen luottotiedon hyödyntäminen on tärkeä osa vastuullista luotonantoa. Kun tiedetään, paljonko hakijalla on muita luottoja ja kuinka niitä on hoidettu, pystytään luotonhakijan maksuvara laskemaan tarkasti ja nopeasti.


Usein kysytyt kysymykset

Positiivinen Luottotietorekisteri on Verohallinnossa valmisteilla oleva rekisteri, johon kootaan tiedot yksityishenkilöiden luotoista ja tuloista. Rekisteri on tarkoitus ottaa käyttöön kahdessa vaiheessa: ensi vaiheessa sisältäen tiedot kuluttajien luotoista ja tuloista. Toisessa vaiheessa rekisteri sisältää tiedot luotoista, jotka on myönnetty yksityisille elinkeinonharjoittajille. Ensimmäisen vaiheen on tarkoitus olla valmis keväällä 2024.

Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmä on Asiakastiedon perustama järjestelmä, jossa positiivinen tieto (mm. luottojen lukumäärä ja yhteissumma, mahdolliset viiveet, lyhennys/kk, hakijan ilmoittamat vuositulot) haetaan kuluttajan toimeksiannosta. Asiakastiedon järjestelmä kattaa n. 40 pankkia ja luotonantajaa ja se on perustettu vuonna 2013. Järjestelmästä tehdään n. 700 000 kyselyä kuukaudessa ja se mahdollistaa vastuullisen ja tehokkaan luotonmyöntöprosessin yhdessä muiden Asiakastiedon palveluiden kanssa.

Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyiden kustannukset ollaan arvioitu hallituksen esityksessä (HE 22/2022) asettuvan 1-2 euron välille. Hinnoitteluun liittyvä asetus valmistunee Valtiovarainministeriössä vuoden loppuun mennessä, jolloin tarkka kustannus per kysely on tiedossa. Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmän kyselyjen hinta on tällä hetkellä 0,36€/kysely. 

Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä elää ja voi hyvin jatkossakin. Järjestelmän avulla luotonantajat voivat mm. optimoida Positiivisesta Luottotietorekisteristä aiheutuvia kustannuksia. Asiakastiedon ratkaisujen avulla pyritään tilanteeseen, jossa Positiivisen Luottotietorekisterin tiedot johtaisivat hylkäävään luottopäätökseen ainoastaan pienessä määrässä tapauksista. Positiivisen Luottotietorekisterin tiedot on siis tarpeen kysyä vasta, kun luotonantaja on muutoin valmis myöntämään lainan.

Laki edellyttää luotonantajia hyödyntämään Positiivisen Luottotietorekisterin tietoja luottopäätöksissään niiden luottojen osalta, jotka myönnetään. Tämä mahdollistaa sen, että luotonantajat voivat pyrkiä karsimaan hakemuksia mahdollisimman tehokkaasti jo alkuvaiheessa, jotta turhia kustannuksia ei aiheutuisi. Asiakastiedon tuoteperheestä löytyvät erittäin monipuoliset ratkaisut vastuulliseen ja kustannustehokkaaseen luotonmyöntöön.

Asiakastieto mahdollistaa ratkaisujensa avulla koko luottopäätösprosessin läpiviemisen laadukkaalla ja ajantasaisella tiedolla. Voimme sisällyttää myös Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyt olemassa olevaan prosessiin, joten asiakkaamme saavat ja voivat hyödyntää kaikkia tarvittavia tietoja yhden kanavan kautta.

Kattava ohjeistus valmistautumisesta rekisterin tuloon ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin löytyy suoraan hankkeen verkkosivuilta https://www.vero.fi/positiivinenluottotietorekisteri/.

Mikäli sinulla on kysyttävää, voit olla yhteydessä vastuumyyjääsi tai asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu@asiakastieto.fi tai p. 010 270 7200.

Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmä tarjoaa positiivista luottotietoa jatkossakin

Tuoteomistaja Teemu Välilä Asiakastiedosta kertoo Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmästä. Se on kustannustehokas ratkaisu luottoprosesseihin silloinkin, kun viranomaisen uusi rekisteri on jo käytössä.


Asiakastieto on positiivisen luottotiedon edelläkävijä

Uutinen 09.05.2023

Idea positiivisesta luottotiedosta ei ole uusi, vaikka sen rekisteröinti ja pakollinen hyödyntäminen alkaa vasta 2024. Suomen Asiakastieto Oy on...

Positiivinen luottotietorekisteri tulee, Asiakastiedon kuluttajaluottojärjestelmä jatkaa toimintaansa

Uutinen 14.03.2023

Asiakastiedon kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmässä tehdään tällä hetkellä kuukausittain noin 700 000 kyselyä.

Asiakastiedon positiivinen luottotieto on tärkeä osa Danske Bankin vastuullista luotonantoa

Artikkeli 10.12.2021

Pankit ja rahoittajat tekevät vastuullisia luottopäätöksiä ja ehkäisevät kuluttajien ylivelkaantumista käyttämällä Asiakastiedon positiivisen...