Asiakastieto Media

Kuljetusyrityksillä tukku vastoinkäymisiä – Vahvat pärjäävät vaikeinakin aikoina

Artikkeli19.09.2023

Kuljetusyrityksillä tukku vastoinkäymisiä – Vahvat pärjäävät vaikeinakin aikoina

Korona, inflaatio ja kysynnän lasku ovat kurittaneet kuljetusalaa, mutta pääosalla toimialan yrityksistä on hyvät edellytykset kestää iskuja. Noin kymmenen tuhatta kuljetusliikettä kuuluu Suomen Vahvimpien joukkoon. 

Kuljetusala on joutunut ottamaan viime vuosina paljon iskuja vastaan. Ensimmäisenä koronavuonna kuljetusliikkeiden liikevaihto laski keskimäärin lähes seitsemän prosenttia. Koronan jälkeen kustannukset kasvoivat pahimmillaan jopa 20 prosentin vuosivauhtia ja tänä vuonna alaa on kurittanut kysynnän hiipuminen.

Vahvat yritykset pärjäävät kuitenkin myös haastavina aikoina. Suomen Asiakastieto Oy on luokitellut noin 17 000 aktiivista suomalaista kuljetus- ja varastointialan yritystä 7-portaisella mallillaan. Alan yrityksistä noin 46 prosenttia kuuluu kolmeen korkeimpaan luottokelpoisuusluokkaan (AAA, AA+, AA), mikä kertoo niiden taloudellisen riskin olevan pieni. Näillä yrityksillä on myös mahdollisuus hankkia itselleen Suomen Vahvimmat -sertifikaatti.

Olemassaolostaan taistelee noin 13 prosenttia kuljetusalan yrityksistä, joilla Asiakastiedon luokitus on korkeasta maksuhäiriö- ja konkurssiriskistä kertova B tai C.

Suuri osa kuljetusalan toimijoista on pieniä, muutaman auton yrityksiä, joilla liikevaihtoa kertyy n. 300-400 000 euroa vuodessa. Asiakastiedon mukaan kasvupotentiaalia on ja se tiedetään alan etujärjestössä SKALissa.

– Isossa kuvassa ei ole näköpiirissä kuljetustarpeen vähenemistä. Esimerkiksi verkkokauppatoimitukset tuovat jatkossakin kasvua. Lisäksi kuljetusalan yritysten koko kasvaa hiljalleen. Tällä hetkellä noin puolella yrityksistä on vain yksi auto käytössä. Kasvu luo pohjaa liiketoiminnan kehitykselle, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin johtaja Petri Murto.

Vahva yhteishenki auttaa eteenpäin

Suomessa on noin 10 000 kuljetus- ja varastointialan yritystä, joiden talous on vahvassa kunnossa. Nämä yritykset ansaitsevat Asiakastiedon myöntämän Suomen Vahvimmat -tunnustuksen. Sertifikaatti on merkki muun muassa positiivisista taloudellisista tunnusluvuista, luottokelpoisuudesta ja säntillisestä maksukäyttäytymisestä.

Luotettavuus on yksi sertifikaatin tärkeimmistä arvoista ja viesteistä yritysten sidosryhmille. Luottamuksesta viestiminen on erityisen tärkeää nyt, kun epävarmuus on lisääntynyt etenkin yritysten välisessä kaupankäynnissä.

Mutta miksi osa kuljetusalan yrityksistä pärjää paremmin kuin toiset?

– Vahvoja yrityksiä löytyy niin pienistä kuin suurista, eri puolilta Suomea ja eri suoritealoilta. Menestyminen kumpuaa yrityksen sisältä, etenkin johtamisesta. Lisäksi tarvitaan hyvät työntekijät. Monessa hyvässä yrityksessä työntekijät ovat kuin perheenjäseniä, Murto arvioi.

– Yksi vahvuus on myös kyky palvella asiakkaita. Meidän alallamme täytyy sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja tuoda ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin, hän jatkaa.

Yrittäjien ikääntyminen on tunnistettu SKALissa isoksi toimialan haasteeksi. Uusien kuljetusyrittäjien määrä on vähentynyt tasaisesti 10–15 vuoden aikana. Järjestöjohtajan mukaan yhtenä syynä tähän on kasvanut pääoman tarve.

–  Pääomavaltaisuudesta huolimatta tämä on hyvä toimiala yrittää ja menestyä, Murto kiteyttää.

Asiakastieto lahjoittaa tänä vuonna Suomen Vahvimmat -sertifikaatin tuotoista osan MIELI ry:lle mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. LUE LISÄÄ

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi