Asiakastieto Media

Maksuviiveiden valvonta minimoi luottoriskin

Artikkeli21.09.2023

Maksuviiveiden valvonta minimoi luottoriskin

Asiakasyritysten valvonta auttaa hallitsemaan riskejä ja välttämään luottotappioita. Tyypillisesti laskun jättää maksamatta se tuttu asiakas. Valvonta kannattaa automatisoida.

Suuri osa suomalaisyrityksistä selvisi koronashokista yllättävän vähin vaurioin. Sen jälkeen koettu energiakustannusten ja korkojen nousu sekä vauhdittunut inflaatio ovat kuitenkin ajaneet yritykset ahtaalle. Maksuhäiriöt ja konkurssit ovat lisääntyneet. Erityisesti rakennusala on vaikeuksissa, kun kuluttajatkin ovat erityisen varovaisia tekemään ostopäätöksiä.

Maksuvaikeudet eivät koskaan ole vain yrityksen oma ongelma. Ne heijastelevat pahimmillaan koko toimitusketjuun, jossa voi olla lukuisia yrityksiä. Siksi on erityisen tärkeää, että tieto asiakkaan tai tavarantoimittajan vaikeuksista saadaan niin nopeasti kuin mahdollista.

”Valitettavasti ei kannata luottaa siihen, että asiakas itse kertoo vaikeuksistaan laskuttajalle. Siksi jokaisen luotolla myyvän yrityksen kannattaa ottaa käyttöön automatisoitu valvontapalvelu. Se valvoo juuri niitä tietoja, joista yritykselle on eniten hyötyä, esimerkiksi maksuviiveitä ja -häiriöitä”, kertoo tuoteomistaja Anna Sirkiä Asiakastiedosta.

Maksuhäiriöt lisääntyivät alkuvuonna

Tyypillisesti maksukäyttäytymisen muutoksista kertovat ensimmäisenä maksuviiveet ja trattaprotestit. Niitä seuraavat vielä vakavammat maksuhäiriöt ja lopulta konkurssi, jos kierrettä ei saada oikaistua. Asiakastieto kerää yrityksiä koskevaa maksutapatietoa lukuisilta suurilta B2B-laskuttajilta ja välittää tätä tietoa mm. valvonta-asiakkailleen. Näin ne saavat tietoa myös siitä, miten asiakasyritykset maksavat laskujaan muille yrityksille. Maksuviiveet ennakoivat hyvin tulevia maksuhäiriöitä.

Tammi-kesäkuussa yritykset saivat yli 100 000 uutta maksuhäiriömerkintää eli runsaan viidenneksen enemmän kuin viime vuonna. Trattoja on alkusyksyn aikana protestoitu noin 1 700 – 2 700 kappaletta viikossa.

”Tällainen tieto ei saa tulla yllätyksenä. Useimmiten tieto konkurssiin hakemisesta tai asettamisesta tulee niin myöhään, että omille saataville voi melkeinpä heittää hyvästit. Konkurssipesissä ei välttämättä ole varoja edes konkurssiprosessin läpiviemiseen, saati velkojille jaettavaksi. Jos kyse on merkittävästä asiakkaasta tai oman toimitusketjun osatekijästä, voi yrityksen oma liiketoiminta olla aidosti vaarassa.”

Kuinka moni yritystieto muuttuu vuosittain? Lue lisää

Mieti toimenpiteet valmiiksi

Luottokaupassa saatavat ovat vaarassa, kunnes lasku on maksettu. Luottoriskin minimointi onkin valvonnan peruskäyttötarkoitus ja idea. Yritetään havaita vaikeuksista kertovia ensisignaaleja. Valvonnan myötä tarkentuva asiakastuntemus auttaa myös reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin.

”Kannattaa miettiä luottopolitiikka valmiiksi. Jos asiakkaalla ilmenee maksuviiveitä, kannattaa ainakin keskeyttää tuotteiden tai palveluiden myynti luotolla, tarkistaa luottorajaa tai varautua jopa perintätoimiin”, Anna Sirkiä suosittelee.

”Asiakassuhteen ylläpitäminen on edullisempaa kuin uusasiakashankinta. Siksi on tärkeää, että yritys aidosti tuntee asiakkaidensa tilanteen, eikä vain toivo parasta. Näin myös näkymä tulevaisuuteen on kirkkaampi.”

Valvonta kannattaa automatisoida

Asiakastieto tarjoaa automatisoituja valvonnan palveluita. Niiden avulla voi tarkastella asiakkaiden tilannetta niin koti- kuin ulkomailla. Yrittäjä määrittää itse signaalit, joita hän haluaa seurata. Jos niihin tulee muutoksia, hän saa siitä ilmoituksen, eikä muutoksia tarvitse seurata manuaalisesti.

Usein yrittäjät seuraavat maksuhäiriömerkintöjen lisäksi asiakkaidensa perustietojen, kuten nimen, yhtiömuodon tai toimialan muutoksia. Myös yritysten taustahenkilöiden muutoksia kannattaa seurata. Jos vastuuhenkilöt vaihtuvat, täytyy varmistaa, että he eivät ole liiketoimintakiellossa. 

”Lisäksi tulevat petostapaukset, joissa huijarit ovat muuttaneet itsensä yrityksen vastuuhlöiksi ja näin voivat tehdä ostoksia firman piikkiin. Suosittelemme asiakkaitamme aina valvomaan myös omia tietojaan, jotta he saavat heti tiedon, jos omissa vastuuhenkilöissä ja hallituksessa tapahtuu yllättäviä muutoksia”, Anna Sirkiä huomioi.

Hyvä tapa ennakoida riskit on valvoa asiakasyritysten Rating Alfa -luokituksissa tapahtuvia muutoksia. Luokituksen heikkeneminen on käytännössä varma merkki kasvaneesta maksuhäiriöriskistä. Rating Alfa -luokitus yhdistää yrityksen maksutapa-, tausta- ja taloustiedot.

Ja loppuun vinkki: Valvontapalvelun avulla on helppo pitää myös asiakasyritysten yhteystiedot ajan tasalla.

Liitteet