Asiakastieto Media


Onnea 1-vuotiaalle – GDPR alkaa nousta jo jaloilleen!

Blogi24.05.2019

Tasan vuosi on kulunut GDPR-kuhinakeväästä, jolloin yritykset painelivat paniikkinappuloita ja yrittivät saada tietosuoja-asiat haltuun. Asetuksen voimaantulon jälkeen onkin ollut hiljaisempaa, oliko siis kaikki turhaa? Ei suinkaan, mutta on hyvä huomata, että GDPR on osa laajempaa kokonaisuutta, ei yksittäinen asetus, joka pitää hoitaa.

Tärkein oppi asiassa on mielestäni se, että kaikilla yrityksillä, joilla on asiakkaita, elämää ja toimintaa, on myös dataa – Tepon toiminimellä hiukan vähemmän, Googlella ja kumppaneilla aivan valtavasti. Yhteistä on se, että omaa dataa rakastaen ja rikastaen voidaan rakentaa parempia asiakassuhteita ja luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Datan hyödyntäminen on siis muutakin kuin kuumia liidejä myyntiputkeen.

Kun yritykselläsi on dataa, on sinulla myös vastuu siitä huolehtia. Datan merkitys on valtava ja sen oikeudenmukainen käsittely on avainasemassa tulevaisuuden markkinoilla. Siksi myös regulaatio lisääntyy yhä, vaikka GDPR ja suunnitteilla olevaan e-Privacy-asetus ovatkin pitkiä prosesseja. Joka tapauksessa säännökset antavat meille yksilöinä enemmän työkaluja tietojen eheyden turvaamiseen. "Anna lupa -ruletti" kuitenkin uuvuttaa. Kuka jaksaa ottaa jatkuvasti kantaa evästeisiin, suostumuksiin ja asetuksiin mainontaa varten, kun surffaamme verkossa tai vastaanotamme uutiskirjeitä. Jos palveluntarjoajan datan käsittelyssä on pienintäkin huomautettavaa, edes epäilys siitä, asiakkaat kääntyvät pois entistä nopeammin.

Tämä kaikki koskee myös pienempiä yrityksiä. Tietovirrat ovat monimutkaisia, eikä yksittäistä henkilöä tarvitse pyytää jatkuvasti ottamaan kantaa ja ymmärtämään seurauksia. Kun asiakasdatasi ja datan jalanjäljet ovat kunnossa, voit vaikkapa automatisoida päätöksen, mainostatko sellaista pyörää, jonka asiakas on juuri ostanut vai sen lisävarusteita? Uskottavilla yrityksillä on avaimet käsissään luoda hyödyllisiä palveluja kuluttajille, jotka haluavat hallita online- ja offline-tietojaan. Tämä vaatii laajamittaista yhteistyötä eri toimijoiden kesken ja sen, että yritykset onnistuvat palauttamaan jonkinlaisen luottamuksen tietojen eettiseen käyttöön.

Jos dataan liittyvästä tietosuojasta, eheydestä ja läpinäkyvyydestä pitää kiinni, on yrityksen tulevaisuus tältä osin turvattu, mutta tuurilla ei pitkään seilata. On vain ajan kysymys, koska ne ensimmäiset kovat GDPR-sakotkin lyödään pöytään.

Lue lisää GDPR:stä!

Rami Meling
Liiketoiminnan kehityspäällikkö

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506