Asiakastieto Media


Pyydä ajoissa apua! Kuluttajien maksuhäiriöt yleistyivät hieman 2020

Tiedote08.01.2021

Pyydä ajoissa apua! Kuluttajien maksuhäiriöt yleistyivät hieman 2020

Korona on vaikuttanut kuluttajien maksuhäiriöihin vain vähän. Vuoden 2020 lopussa maksuhäiriömerkintöjä oli 392 200 kuluttajalla. Asiakastiedon rekisterissä olevien henkilöiden määrä on vuodessa kasvanut 5 500 henkilöllä eli 1,4 prosentilla.

”Maksuhäiriöisten henkilöiden joukko on suurempi kuin koskaan ennen, mutta 2020 se kasvoi ehkä yllättävänkin vähän. Näyttää siltä, että suomalaiset ovat pääosin onnistuneet sopeuttamaan menojaan, jos tulot ovat olleet yllättävien lomautusten tai työttömyyden takia entistä epävarmempia”, tiivistää mediakontakti Ville Kauppi Asiakastiedosta.

”Suurin kasvu maksuhäiriöisten henkilöiden määrässä tapahtui jo ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Toinen piikki nähtiin heinä-syyskuussa, jolloin mukana saattoi olla jo koronan vaikutustakin. Loppuvuonna kasvu oli taas hyvin vähäistä.”

Lataa TILASTOPAKETTI maksuhäiriöistä 2020. Paketissa tietoa myös maksuhäiriöisten henkilöiden osuuksista maakunnittain.

42 000 uutta henkilöä sai maksuhäiriömerkintöjä

Koko vuonna 2020 uusia maksuhäiriöitä rekisteröitiin 273 000 henkilölle. Heistä 42 000:lle merkintä oli ensimmäinen.

”Usein spekuloidaan, kertovatko maksuhäiriöt riittävästi henkilön tämänhetkisestä maksukyvystä vai ovatko ne vain turhia jarruja ihmisille, joiden talous oikeasti on jo kunnossa. Kahdella kolmasosalla rekisterissä olevista kuluttajista viimeisin häiriömerkintä on alle vuoden ikäinen. Tieto on siis tuoretta ja kertoo korkeasta luottoriskistä”, Ville Kauppi huomioi.

Asiakastiedon tekemän tutkimuksen mukaan kuluttajan alle vuoden ikäinen maksuhäiriömerkintä ennakoi uutta merkintää seuraavien 12 kuukauden kuluessa peräti 72 prosentin todennäköisyydellä.

”Ensimmäisen maksuhäiriömerkinnän saaminen kestää pitkään. Kun se tulee, kuluttajan talous on usein jo hyvin pahassa solmussa eli maksamattomia laskuja on paljon ja monelle velkojalle. Siksi ensimmäisen maksuhäiriön jälkeen tulee usein lisää merkintöjä. Uuden luotollisen sopimuksen tekeminen olisi haitallista sekä henkilölle itselleen että luotonantajalle. Luottotietojen tarkistaminen on tärkeää aina, kun tehdään luotollisia sopimuksia”, Ville Kauppi korostaa.

Ongelmia oman talouden kanssa?

Moni painii talousongelmiensa kanssa yksinään, vaikka apua on tarjolla. Lue Omatiedon Vinkit talousongelmiin ajautuneelle henkilölle. Aktiivisuudella pääsee jo hyvään alkuun.


Lisätietoa maksuhäiriötilastoista: Mediakontakti Ville Kauppi, 010 270 7504, ville.kauppi@asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Content Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

IR and Communications Manager

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506