Valvomo-palvelun sopimusehdot


1. Sopimuksen kohde

Valvomopalvelusopimus koskee sopimuksessa määritettävällä tavalla tapahtuvaa Suomen Asiakastieto Oy:n (jäljempänä Asiakastieto) asiakkaan lukuun luotonvalvontatarkoituksessa tehtävän rekisteripitotehtävän suorittamista. Valvontakanta on erillinen, asiakkaan oma rekisteri tai asiakkaan rekisterin osa, eikä sitä yhdistetä Asiakastiedon tietokantoihin.

2. Valvomopalvelu-toimeksianto

Asiakastiedon tällä sopimuksella saamana toimeksiantotehtävänä on edellä tarkoitetun rekisterin tai sen osan vastaanotto ja valvontaan asettaminen, raportointi, valvonnasta poistaminen, oikaisujen tiedottaminen tai muutoksista tiedottaminen siten kuin on sovittu.

3. Toimeksiannon suorittaminen

3.1 Toimeksiannot suoritetaan Asiakastiedon työmenetelmien mukaisesti.

3.2 Toimeksiantoa koskeva rekisteri / rekisterin osa yksilöidään Asiakastiedon antamalla tunnuksella, jota asiakkaan tulee käyttää toimeksiantoa koskevissa yhteydenotoissa Asiakastietoon.

3.3 Toteuttaakseen asiakkaan toimeksiannon, Asiakastieto kohdistaa keräämänsä luototiedot ja muut toimeksiantoon kuuluvat tiedot asiakkaan valvontakantaan niiden luovuttamiseksi asiakkaan käyttöön.

3.4 Asiakas ilmoittaa, että valvontakannassa olevat kaikki muut luonnolliset henkilöt kuin ns. yrityshenkilöt ovat sellaisia, joilta asiakkaalla on lakiin tai sopimukseen perustuva saaminen tai jotka ovat vastuussa saamisen suorittamisesta.

3.5 Asiakkaalla on oikeus asettaa yrityksen vastuuhenkilö (Luottotietolaki 3 § 3) valvontaan, jos asiakkaalla on LTL 19 §:n mukainen peruste luottotietokyselyn tekemiseen vastuuhenkilöstä (arvioidaan vastuuhenkilön tai yrityksen kykyä vastata sitoumuksistaan). Tätä arviointia voi suorittaa jatkuvana valvontana.

4. Asiakkaan erityiset tehtävät

4.1 Asiakas sitoutuu säilyttämään toimeksiannon yksilöivää Asiakastiedon antamaa tunnusta huolellisesti.

4.2 Mikäli asiakas tekee kielteisen päätöksen, joka perustuu Asiakastiedon raportoimaan kohdassa 3.4. tarkoitetun henkilön henkilöluottotietoihin, asiakas on velvollinen ilmoittamaan siitä tiedon kohteelle.

4.3 Asiakkaan on ilmoitettava kohdassa 3.4 tarkoitettu henkilö poistettavaksi valvontakannasta heti kun asiakas on todennut saamisen tulleen suoritetuksi eikä luottosuhdetta enää ole.

5. Tietojien käyttö ja oikaisut

5.1 Asiakas saa käyttää Asiakastiedolta saamiaan tietoja vain edellä mainitun rekisterin käyttötarkoituksen mukaiseen käyttöön. Asiakkaan on tarvittaessa ilmoitettava Asiakastieto tietojen lähteeksi.

5.2 Poistettuaan kohteen seurannasta kohdassa 4.3 mainitulla tai muulla perusteella, on asiakas velvollinen hävittämään Asiakastiedolta saamansa tiedot kahdentoista kuukauden kuluttua poistosta

5.3 Asiakas sitoutuu noudattamaan Asiakastiedon määrittelemiä tietojen tallennusaikoja sekä olemaan käyttämättä tietoja tallennusajan kuluttua umpeen. Tallennusajan umpeuduttua on asiakkaan ilman aiheetonta viivytystä hävitettävä tiedot.

5.4 Asiakas sitoutuu suorittamaan tarvittavat rekisterinsä oikaisupäivitykset Asiakastiedolta saamansa oikaisuilmoituksen perusteella.

5.5 Mikäli asiakas jättää saamansa oikaisun huomioimatta, ei asiakas voi kohdistaa mitään vaatimuksia Asiakastietoon.

6. Maksut

Asiakas sitoutuu suorittamaan Asiakastiedolle toimeksiannon suorittamisesta kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaiset maksut.

7. Toimeksiannon voimaantulo, voimassaolo ja irtisanominen

Valvomo-sopimus edellyttää voimassaolevaa Palvelusopimusta Asiakastiedon kanssa. Tämä toimeksiantosopimus tulee voimaan kun osapuolet ovat allekirjoittaneet tämän sopimuksen ja asiakas on toimittanut valvontakannan Asiakastietoon.

Valvomo-palvelusopimus on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi irtisanoa sopimukseen perustuvan toimeksiannon päättymään sen kuukauden lopussa, jolloin asiakkaan irtisanomista koskeva kirjallinen ilmoitus on tullut Asiakastietoon. Asiakastieto voi irtisanoa toimeksiantosopimuksen kirjallisesti päättymään yhden kuukauden irtisanomisajan kuluttua.