Asiakastieto Media

Asiakastiedon Tietovahti-turvapalvelun avulla selvität, missä henkilötietosi liikkuvat ja yrittääkö joku hakea nimissäsi luottoa

Tiedote29.06.2021

Asiakastiedon Tietovahti-turvapalvelun avulla selvität, missä henkilötietosi liikkuvat ja yrittääkö joku hakea nimissäsi luottoa

Isot tietomurrot ja henkilötietojen väärinkäyttö on nostanut omien tietojen suojaamisen merkitystä huomattavasti. Asiakastieto on tarjonnut henkilötietojen suojaamiseen tarkoitettuja palveluita jo pitkään. Palvelut ovat perustuneet luottotietokyselyiden seuraamiseen (Tietovahti) tai luottotietojen käytön rajoittamiseen (Oma luottokielto). Nyt Tietovahti-palvelun seurantaominaisuuksia on laajennettu myös muihin henkilökohtaisiin tietoihin. Näin palvelun käyttäjä voi ajoissa huomata, jos hänen tietonsa ovat päätyneet vääriin käsiin.

Liikkuessamme verkossa, jätämme digitaalisia jalanjälkiä, joista osa saattaa olla hyvinkin henkilökohtaisia. Pahimmassa tapauksessa tiedot voivat joutua vääriin käsiin ja niitä voidaan myydä eteenpäin rikollisiin tarkoituksiin esimerkiksi internetin pimeässä verkossa (dark web) tai muualla syvässä verkossa (deep web). Mitä ovat dark web ja deep web?

Tietovahti-turvapalvelu on kehitetty, jotta käyttäjä voisi valvoa omia tietojaan automaattisesti kellon ympäri. Palvelun avulla käyttäjä pystyy seuraamaan, mitä tietoja hänestä on saatavilla verkossa.

”Jos Tietovahti havaitsee valvottavia tietoja verkossa, käyttäjä saa välittömästi ilmoituksen asiasta sähköpostitse”, kertoo palvelusta vastaava Asiakastiedon liiketoiminnan kehityspäällikkö Johanna Iisalo.

”Palvelun avulla käyttäjä voi selvittää, mistä henkilötiedot löytyivät, kuinka vakava haavoittuvuus on ja mitä mahdollisia toimenpiteitä tilanne edellyttää. Asiantuntijamme myös auttavat kartoittamaan mahdollisia petosyrityksiä ja minimoimaan niistä aiheutuvia vahinkoja.”

Ennaltaehkäisevillä toimilla ja seurannalla identiteettivarkauden ja petosyrityksen riski pienenee

Tietovahti-turvapalvelu tarjoaa apua laajasti identiteettivarkauksissa, petosyritysten kartoittamisessa sekä petoksista aiheutuvien riskien vähentämisessä. Identiteettivarkaudella tarkoitetaan tilannetta, jossa joku ulkopuolinen taho käyttää toisen henkilön henkilötietoja luvatta. Toisten henkilötietoja käytetään esimerkiksi petoksen tekemiseen. Uhrin nimissä voidaan yrittää avata esimerkiksi puhelinliittymää, tilata tavaroita, ottaa lainaa tai luottoa. Rikollinen saattaa päästä käsiksi myös uhrin pankkitiliin.

Yllättäen tullut luottotietokysely voi paljastaa tekeillä olevan petoksen

Tietovahti-palvelu kattaa myös omat luottotietoraportit ja luottotietojen käytön seurannan. Palvelu lähettää käyttäjälle automaattisen ilmoituksen, jos hänen luottotietojaan kysytään Asiakastiedon luottotietorekisteristä. Luottotietoja kysytään esimerkiksi luotolla ostettaessa tai lainaa haettaessa. Jos luottotietokysely tulee täysin yllättäen, saattaa kyseessä olla identiteettivarkaus ja petoksen yritys.

”Jos Tietovahti-palvelua käyttävä asiakas ei ole varma kyselyn syystä, auttaa tukemme asian selvittämisessä ympäri vuorokauden. Eli aina kannattaa soittaa, jos asia mietityttää”, Johanna Iisalo toteaa. 

Tietovahti on tutkitusti tietoturvallinen

Käyttäjän yksityisyydestä huolehtii älykäs automatiikka, jonka tietoturva on suomalaisen tietoturvayhtiö 2NS – Second Nature Security Oy:n auditoima.

”Järjestelmien tietoturvatarkastus on keskeinen osa kokonaisturvallisuutta. Tietoturvatarkastuksen avulla voidaan kehittää järjestelmien turvallisuutta korjaamalla tarkastuksessa löytyneitä mahdollisia haavoittuvuuksia. 2NS on suorittanut Asiakastiedolle useita tietoturvatarkastuksia, joiden avulla Asiakastieto on kyennyt varmentamaan järjestelmiensä turvallisuutta. Tietovahti-turvapalvelun osalta kyse on erityisen kriittisestä henkilötiedosta, joten 2NS on ollut mukana varmentamassa järjestelmän turvallisuutta”, sanoo Juho Ranta, 2NS:n teknologiajohtaja.

Henkilötietojen seurantapalvelun teknisen ratkaisun on kehittänyt yhdysvaltalainen yritys Tenerity. Palvelu on otettu käyttöön Ruotsissa vuoden 2020 kesällä, ja ruotsalaisten asiakkaiden kokemukset ovat olleet positiivisia. Ruotsissa palvelun tarjoaa Asiakastiedon tavoin Enento Groupiin kuuluva UC.

”Identiteettivarkaudet ovat olleet Ruotsissa esillä jo todella pitkään. Vaikka Suomessa tilanne on ollut parempi, on suunta valitettavasti huolestuttava. Jokaisen meistä kannattaakin suhtautua vakavasti omien tietojen suojaamiseen”, Johanna Iisalo päättää. 

Lue lisää Tietovahti-turvapalvelusta Asiakastiedon verkkosivuilla.

Lisätietoja:
Liiketoiminnan kehityspäällikkö Johanna Iisalo, johanna.iisalo@asiakastieto.fi

Liitteet