Asiakastieto Media

Jouduitko huijauksen tai petoksen uhriksi? Tee nämä 3 asiaa heti

Blogikirjoitus19.04.2023

Jouduitko huijauksen tai petoksen uhriksi? Tee nämä 3 asiaa heti

Huijauksen tai petoksen uhriksi voi joutua kuka tahansa. Rikollinen pyrkii saamaan haltuunsa sellaisten henkilöiden tietoja, joiden avulla rikoksen tekeminen on mahdollista. Esimerkiksi laskulla ostamiseen rikollinen yrittää saada haltuunsa sellaisen henkilön tiedot, jonka luottotiedot ovat kunnossa.

Tässä artikkelissa käymme läpi esimerkin avulla, miten huijauksen uhriksi voi joutua, miten sitä voi ennaltaehkäistä ja miten tulee toimia, jos on joutunut huijauksen tai petoksen uhriksi.

Tässä artikkelissa:
Petos voi tapahtua henkilökohtaisten tai yrityksen tietojen joutuessa vääriin käsiin.
Tärkein petoksen ennaltaehkäisykeino on pitää huolta omista tiedoista.
Toimi näin, jos jouduit huijauksen uhriksi:

1. tee rikosilmoitus
2 ota yhteys laskun lähettäneeseen yritykseen ja omaan pankkiisi
3. hanki Oma luottokielto -merkintä sekä Tietovahti-palvelu, jonka avulla huomaat nopeasti, jos tietojasi yritetään käyttää.

Miten petos tapahtuu?

Petoksia ja huijauksia on monenlaisia, ne voivat kohdistua henkilöön tai yritykseen. Tyypillisesti petos tapahtuu henkilökohtaisten tai yrityksen tietojen joutuessa vääriin käsiin, siksi tietojen suojaaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Henkilökohtaisia tietoja, joita rikollinen voi koettaa käyttää petokseen, ovat esimerkiksi: nimi, osoite, luottokorttinumero, passi tai henkilökortti, ajokortti, henkilötunnus, sairaustiedot, sukulaisten tiedot, työpaikan tiedot sekä  matka-aikataulut.

Käytetäänkö yritysten tietoja petosten tekemiseen?

Yrityksen tietoja saatetaan yrittää myös käyttä petosten tekemiseen. Tällaisissa tapauksissa rikollinen saattaa esimerkiksi tekeytyä yrityksen edustajaksi ja tehdä hankintoja yrityksen nimissä. On myös tapauksia, jossa yrityksen vastuuhenkilötietoja on muutettu, jotta petos onnistuisi. Saadessaan käsiinsä yllä lueteltuja tietoja, rikollinen voi koettaa käyttää niitä petoksen tai huijauksen tekemiseen, kuten esimerkiksi identiteettivarkauteen.

Esimerkki petoksen uhriksi joutumisesta

Toisen identiteetin avulla tehtävä petos voi tapahtua esimerkiksi siten, että rikollinen on saanut haltuunsa huijauksen uhrin henkilötunnuksen, osoitteen sekä nimen. Rikollinen voi pyrkiä näillä tiedoilla ostamaan verkkokaupasta tuotteita laskua vastaan. Ostoksia tehdessään hän ilmoittaa osoitteen muuttuneen ja antaa tilalle osoitteen, josta voi itse noutaa tilauksensa. Jos rikollista ei huoleta kiinnijäämisen mahdollisuus, hän voi antaa oman tai tuttunsa osoitteen. Tuttu ei välttämättä edes tiedä, että hänen osoitettaan käytetään rikoksen tekemiseen. Myös kauppojen noutolokeroita voidaan hyödyntää rikollisesti tilattujen pakettien noutamisessa.

Pidä huolta tiedoistasi ennaltaehkäistäksesi huijauksen uhriksi joutumista

Petosten estäminen täysin on erittäin hankalaa, mutta omalla huolellisuudellaan ja valppaudellaan voi ennaltaehkäistä huijauksen uhriksi joutumista. Tärkein petoksen ennaltaehkäisykeino onkin pitää huolta omista tiedoistaan.

Muista, että olet aina itse vastuussa siitä, mitä tietojasi jaat ulkopuolisille, vaikka käytössäsi olisi henkilötietojen turvaamiseen tarkoitettuja palveluita. Esimerkiksi sinulla on velvollisuus varmistaa, ettei tunnistautumiseen tarkoitetut välineet joudu vieraiden käsiin.

Näin ennaltaehkäiset huijauksen uhriksi joutumista:

1. Älä anna omia tietojasi kenellekään, jos et ole täysin varma henkilöstä ja tietojen käytön tarkoituksesta. Pidä mielessä, että esimerkiksi pankista ei pyydetä pankkitunnuksiasi tai salasanaasi koskaan soittamalla yllättäen.

2. Jaa omia tietojasi vain harkiten verkossa tai sosiaalisessa mediassa. Vältä jakamasta sellaisia tietoja, joita on helppo käyttää petosten tekemiseen, kuten esimerkiksi matka-aikatauluja, sairauskertomuksia, henkilökohtaisia tietoja, passin tai henkilökortin tietoja. Muista, että olet aina itse vastuussa siitä, mitä tietojasi jaat ulkopuolisille.

3. Tuhoa henkilötietojasi sisältävät postit huolellisesti ennen niiden laittamista paperinkeräykseen. Henkilökohtaiset tiedot saattavat joutua vääriin käsiin paperinkeräyslaatikosta.

4. Älä syötä luottokorttitietojasi sivustolle, jonka luotettavuudesta et ole täysin varma. Jos olet epävarma, etsi hakukoneista kokemuksia kyseiseen sivustoon tai verkkokauppaan liittyen.

5. Vältä henkilökohtaisten tietojesi lähettämistä sähköpostilla, erityisesti silloin, jos et ole varma vastaanottajan luotettavuudesta. Huomioi, että sähköpostiohjelmistot saattavat olla merkittävä tietoturvariski. Vältä siksi mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisten tietojesi lähettämistä sähköpostilla ja hyödynnä tarvittaessa salattua viestiä.

6. Älä päästä tuntemattomia ihmisiä kotiisi. Rikolliset saattavat tulla suoraan kotiovellesi ja pyrkiä siten saamaan haltuunsa esimerkiksi luottokortin tietoja tai pankkitunnuksia. Rikolliset voivat esiintyä esimerkiksi poliiseina, lääkäreinä tai remonttimiehinä.

7. Suojaa kaikki laitteet ja ohjelmistot, joissa on henkilökohtaisia tietojasi. Esimerkiksi sähköpostissasi voi olla valtavasti henkilökohtaisia tietojasi laskujen, tilausvahvistusten, kalenteritietojen sekä eri salasanojen muodossa. Sähköpostiohjelmassa kannattaa käyttää vahvoja salasanoja, joita ei käytä muissa ohjelmissa. Salasanat kannattaa myös vaihtaa säännöllisesti.

8. Seuraa tietojasi Tietovahti-palvelun avulla. Palvelu ilmoittaa, jos tietojasi käytetään luotonhakuun, jolloin voit toimia ajoissa ja estää tiedoillasi tehtävän petoksen. Palvelu seuraa myös haluamiasi tietoja ja ilmoittaa, jos tietoja löytyy pimeästä verkosta. Näin osaat reagoida ja aloittaa tietojesi tehokkaamman suojaamisen sekä olla erityisen varovainen esimerkiksi puheluissa, joissa sinulta pyydetään tietoja itsestäsi.

Lue lisää Tietovahti-palvelusta ››

Katso tästä, miten Tietovahti-palvelu toimii ››

Toimi näin, jos jouduit petoksen uhriksi

1. Tee rikosilmoitus ja ota yhteyttä laskun lähettäneeseen yritykseen

Voit huomata joutuneesi huijauksen uhriksi, jos saat kotiisi laskun, vaikket itse olisi tilannut tai ostanut laskussa mainittuja tuotteita. Ole välittömästi yhteydessä laskun lähettäneeseen yritykseen sekä poliisiin rikosilmoituksen tekemiseksi.

Lähtökohtaisesti et joudu maksamaan tiedoillasi tehdyistä rikollisista hankinnoista, mutta sinun tulee pystyä osoittamaan, ettet ole itse tehnyt kyseisiä ostoksia. Omiin tietoihin ei kannata suhtautua välinpitämättömästi; jos et ole säilyttänyt pankkitunnuksiasi tai luottokorttiasi huolellisesti, voi olla, että pankki tai laskun lähettänyt yritys ei korvaa sinulle petoksesta aiheutuneita tappioita.

Jos jouduit huijauksen tai petoksen uhriksi, ota yhteyttä poliisiin tehdäksesi rikosilmoituksen.

2. Ota tarvittaessa yhteyttä pankkiisi tilisi käytön keskeyttämiseksi

Mikäli pankkitietojasi on päätynyt rikollisille, ota yhteyttä myös omaan pankkiisi keskeyttääksesi tarvittaessa tilisi käytön. Muista, että rikolliset voivat toimia erittäin nopeasti, siksi nopea reagointi vahinkojen minimoimiseksi on äärimmäisen tärkeää.

3. Hanki Oma luottokielto -merkintä tietojesi käytön estämiseksi

Jos tietojasi on päätynyt rikollisten haltuun, hanki Oma luottokielto -turvamerkintä. Merkinnän avulla henkilötietojesi käyttö luotonhakuun tietämättäsi on erittäin hankalaa.

Tutustu Oma luottokielto -palveluun ››

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi